Zatrzymanie tankowca pod zarzutem przemytu rosyjskiego paliwa

W poniedziałek, w porcie Durres, władze Albanii zatrzymały tankowiec Grace Felix pływający pod banderą Liberii na którym znajdował się najprawdopodobniej ładunek ropy naftowej pochodzenia rosyjskiego.
Na pokładzie jednostki znajdował się ładunek 22 500 ton ropy naftowej, którą najprawdopodobniej załadowano w ramach transferu ze statku na statek w pobliżu Kalamaty w Grecji. Dane AIS dostarczone przez Pole Star potwierdzają jej obecność u wybrzeży Peloponese w dniach 10-12 lutego, a 14 lutego stanęła na kotwicowisku w Durres.
Od czasu nałożenia sankcji na Rosję w zeszłym roku, wody u wybrzeży Kalamaty stały się centrum transferów rosyjskich statków z ropą naftową. W oparciu o informacje pochodzące z trwającego dochodzenia organy ścigania podejrzewają, że ładunek na tankowcu Grace Felix pierwotnie pochodził z Rosji. W momencie wejścia na pokład inspektorzy stwierdzili brak regularnej dokumentacji dla ładunku.
Produkty naftowe z Rosji są zakazane w Unii Europejskiej od 5 lutego. Albania nie jest jeszcze członkiem UE, ale jest krajem kandydującym który dostosowuje swoją politykę sankcji do Unii Europejskiej.
„Po działaniach, w oparciu o uzasadnione podejrzenia, surowiec pochodzi z kraju objętego embargiem w wyniku czego został zajęty”, poinformowała w swoim oświadczeniu albańska policja.
Dane drugiego tankowca zaangażowanego w transfer rosyjskiego paliwa nie została ujawniona.
Grace Felix jest tankowcem o wyporności 37 000 DWT zbudowanym w 2008 roku. Jednostka została sprzedana nowym właścicielom na Cyprze 30 stycznia b.r., dwa tygodnie przed domniemanym transferem ropy ze statku na statek.
Źródło: Reuters

-
Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford.
W artykule
Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy
Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.
Przejście do etapu wyposażania kadłuba
Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.
Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.











