Europejski Bank Inwestycyjny udziela kredytu na realizację projektu MFW Baltica

Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) postawił duży krok w kierunku wspierania ekologicznych inicjatyw w Europie, udzielając wstępnej decyzji kredytowej na realizację projektu Morskiej Farmy Wiatrowej (MFW) Baltica przez Grupę PGE. To wsparcie w wysokości 1,4 mld euro umożliwi postawienie pierwszych morskich farm wiatrowych PGE na Morzu Bałtyckim.
Projekt MFW Baltica: Największa morska farma wiatrowa na Bałtyku
Realizacja MFW Baltica zostanie podzielona na etapy – Baltica 2 i Baltica 3. Każdy z tych etapów będzie korzystać z transzy w wysokości 350 mln euro w ramach finansowania Project Finance. Dodatkowo, dla każdego z etapów przewidziano dodatkową transzę, która będzie wspierana przez gwarancje instytucji finansowych, banków lub agencji kredytów eksportowych.
Kontekst tego wsparcia jest jeszcze szerszy. W obliczu zmieniającej się sytuacji geopolitycznej oraz potrzeby przyspieszenia transformacji energetycznej, Europejski Bank Inwestycyjny i Komisja Europejska stworzyły inicjatywę RePowerEU. Jej celem jest zwiększenie niezależności UE od dostaw surowców energetycznych z Rosji i promowanie odnawialnych źródeł energii w Europie. Projekt MFW Baltica jest odpowiedzią na te wyzwania.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/budowa-krajowego-lancucha-dostaw-morskiej-energetyki-wiatrowej-na-tajwanie/
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, podkreślił znaczenie tego wsparcia, mówiąc: „Wsparcie od uznanej międzynarodowej instytucji finansowej jakim jest Europejski Bank Inwestycyjny potwierdza naszą wiarygodność i świadczy o tym, że prowadzone przez nas projekty spełniają najwyższe standardy”.
Podobnie wyraziła się Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska: „Dywersyfikacja źródeł energii i odchodzenie od paliw kopalnych to kluczowe wyzwania dla Polski i UE. Wspierając takie projekty jak MFW Baltica, przyczyniamy się do przyspieszenia zielonej transformacji gospodarczej i tworzenia nowych miejsc pracy”.
MFW Baltica, realizowana w partnerstwie z duńską firmą Ørsted, składa się z dwóch etapów. Pierwszy, Baltica 2 o mocy około 1,5 GW, ma ruszyć w 2027 roku. Natomiast Baltica 3, z mocą około 1 GW, zostanie oddana do użytku przed końcem tej dekady.
Ten projekt jest przełomowy dla Polski, UE oraz dla przyszłości morskiej energetyki wiatrowej w Europie.
Źródło: PGE/MD

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











