Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) postawił duży krok w kierunku wspierania ekologicznych inicjatyw w Europie, udzielając wstępnej decyzji kredytowej na realizację projektu Morskiej Farmy Wiatrowej (MFW) Baltica przez Grupę PGE. To wsparcie w wysokości 1,4 mld euro umożliwi postawienie pierwszych morskich farm wiatrowych PGE na Morzu Bałtyckim.
Projekt MFW Baltica: Największa morska farma wiatrowa na Bałtyku
Realizacja MFW Baltica zostanie podzielona na etapy – Baltica 2 i Baltica 3. Każdy z tych etapów będzie korzystać z transzy w wysokości 350 mln euro w ramach finansowania Project Finance. Dodatkowo, dla każdego z etapów przewidziano dodatkową transzę, która będzie wspierana przez gwarancje instytucji finansowych, banków lub agencji kredytów eksportowych.
Kontekst tego wsparcia jest jeszcze szerszy. W obliczu zmieniającej się sytuacji geopolitycznej oraz potrzeby przyspieszenia transformacji energetycznej, Europejski Bank Inwestycyjny i Komisja Europejska stworzyły inicjatywę RePowerEU. Jej celem jest zwiększenie niezależności UE od dostaw surowców energetycznych z Rosji i promowanie odnawialnych źródeł energii w Europie. Projekt MFW Baltica jest odpowiedzią na te wyzwania.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/budowa-krajowego-lancucha-dostaw-morskiej-energetyki-wiatrowej-na-tajwanie/
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, podkreślił znaczenie tego wsparcia, mówiąc: „Wsparcie od uznanej międzynarodowej instytucji finansowej jakim jest Europejski Bank Inwestycyjny potwierdza naszą wiarygodność i świadczy o tym, że prowadzone przez nas projekty spełniają najwyższe standardy”.
Podobnie wyraziła się Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska: „Dywersyfikacja źródeł energii i odchodzenie od paliw kopalnych to kluczowe wyzwania dla Polski i UE. Wspierając takie projekty jak MFW Baltica, przyczyniamy się do przyspieszenia zielonej transformacji gospodarczej i tworzenia nowych miejsc pracy”.
MFW Baltica, realizowana w partnerstwie z duńską firmą Ørsted, składa się z dwóch etapów. Pierwszy, Baltica 2 o mocy około 1,5 GW, ma ruszyć w 2027 roku. Natomiast Baltica 3, z mocą około 1 GW, zostanie oddana do użytku przed końcem tej dekady.
Ten projekt jest przełomowy dla Polski, UE oraz dla przyszłości morskiej energetyki wiatrowej w Europie.
Źródło: PGE/MD


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.