Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

18 sierpnia 2023 roku, umowę dotyczącą usług regazyfikacji na Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej zawarły spółki GAZ-SYSTEM oraz ORLEN. Terminal ten stanie się kluczowym składnikiem infrastruktury do importu gazu w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Terminal FSRU w Gdańsku to innowacyjna inwestycja mająca na celu regazyfikację aż 6,1 mld m3 skroplonego gazu rocznie. Dzięki procedurze Open Season, ORLEN zarezerwował całą dostępną moc regazyfikacyjną oferowaną przez GAZ-SYSTEM. To wydarzenie jest istotnym krokiem w budowie niezależności energetycznej Polski od zewnętrznych dostawców, zwłaszcza w kontekście zmieniającej się geopolityki oraz rosnącego zapotrzebowania na gazowe źródła energii.
Niewątpliwie ważne słowa wsparcia padły z ust Anny Łukaszewskiej-Trzeciakowskiej, Sekretarza Stanu i Pełnomocnika Rządu. Pani Anna podkreśliła nie tylko strategiczne znaczenie inwestycji realizowanej przez GAZ-SYSTEM, ale również zaakcentowała ewolucję rynku gazu w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem geopolitycznych turbulencji w regionie.
Komentując rozwój projektu i potencjał dywersyfikacji gazowej w Polsce, Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM, podkreślił znaczenie współpracy transgranicznej oraz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu.
GAZ-SYSTEM już teraz patrzy w przyszłość, rozważając możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnej Terminalu FSRU. Andrzej Kensbok, Wiceprezes Zarządu GAZ-SYSTEM, mówi o potencjale uruchomienia drugiej jednostki FSRU, reagując na rosnące zapotrzebowanie regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/gaz-system-inicjuje-procedure-open-season-dla-terminalu-fsru-2/
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN, podkreślił rolę skroplonego gazu ziemnego w długoterminowej strategii koncernu, w kontekście umocnienia bezpieczeństwa paliwowo-energetycznego kraju i regionu.
Kluczowe momenty nadchodzącego projektu:
Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej to nie tylko ważny krok dla Polski, ale i dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Projekt otrzymał status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” oraz wsparcie finansowe od Komisji Europejskiej.
Ostateczny kształt tej inwestycji pokazuje, jak ważne są strategiczne decyzje w zakresie energetyki dla przyszłości i bezpieczeństwa Polski.
Źródło: GAZ-SYSTEM/MD


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.