Fincantieri z kontraktem na budowę piątej i szóstej fregaty typu Constellation

Fincantieri otrzymuje kontrakt od amerykańskiej marynarki wojennej na budowę piątej i szóstej fregaty typu Constellation.

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił, że spółka zależna Fincantieri, Fincantieri Marinette Marine (FMM), otrzymała kontrakt o wartości ponad 1 miliarda dolarów na budowę piątej i szóstej fregaty typu Constellation dla US Navy.

Kontrakt bazowy na prototypową fregatę z opcją na 9 dodatkowych jednostek, podpisany w 2020 roku, o wartości 5,5 miliarda dolarów obejmuje również wsparcie w eksploatacji i szkolenie załóg.

Fincantieri wygrało ten przetarg, wyróżniając się na tle kilku prestiżowych amerykańskich stoczni dzięki projektowi uznawanemu za najbardziej innowacyjny i nowoczesny. Propozycja Fincantieri opiera się na sprawdzonej platformie włoskiego FREMM-a.

Systemy walki fregat Constellation

  • Raytheon Missiles & Defense EASR (Enterprise Air Surveillance Radar): Najnowocześniejszy radar przeszukujący przestrzeń powietrzną, który zapewni fregatom przewagę w wykrywaniu, śledzeniu i identyfikacji celów.
  • Lockheed Martin Aegis Baseline 10: Zaawansowany system walki, integrujący wszystkie systemy sensorów i uzbrojenia, umożliwiający skuteczną reakcję na zagrożenia z różnych domen.
  • Lockheed Martin Mk 41 VLS (Vertical Launching System): Wyrzutnia pionowa do pocisków przeciwlotniczych, zwiększająca zdolności obronne i uderzeniowe okrętów.
  • 57 mm armata Mk 110 z amunicją programowalną ALaMO: Działo średniego kalibru, efektywne w zwalczaniu celów nawodnych i powietrznych.
  • Raytheon/Kongsberg Defence & Aerospace RGM-184A/NSM: Do 16 pocisków „powierzchnia-powierzchnia” dalekiego zasięgu, umożliwiających precyzyjne uderzenia w strategiczne cele przeciwnika.
  • Lockheed Martin AGM-114L Longbow Hellfire: Wyrzutnie do pocisków „powierzchnia-powierzchnia” bliskiego zasięgu, skuteczne w zwalczaniu szybkich celów nawodnych.
  • Raytheon Missiles & Defense RIM-116 RAM z wyrzutnią Mk 49: Rakietowy system obrony bliskiej, zapewniający ochronę okrętu przed zagrożeniami powietrznymi, w tym przed pociskami przeciwokrętowymi i samolotami.

Budowa pierwszej fregaty, przyszłego USS Constellation, trwa obecnie w stoczni w Marinette, Wisconsin, która zmaga się z problemami dotyczącymi terminów dostawy. FMM jest również zaangażowana w program Littoral Combat Ships dla US Navy oraz program Multi-Mission Surface Combatants (MMSC) dla Królestwa Arabii Saudyjskiej w ramach amerykańskiego programu Foreign Military Sales.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski