W ramach unijnego przetargu dla sektora obrony i bezpieczeństwa, Fincantieri podpisała z Sekretariatem Generalnym Obrony i Narodową Dyrekcją Uzbrojenia – Dyrekcją Uzbrojenia Marynarki Wojennej (NAVARM) umowę na budowę nowego okrętu oceanograficznego (NIOM) dla Instytutu Hydrograficznego Włoskiej Marynarki Wojennej.
Dostawa jednostki zbudowanej w stoczni w Riva Trigoso-Muggiano. zaplanowana jest na 2026 r.
Całkowita wartość kontraktu wynosi około 280 mln euro i obejmuje również zintegrowane wsparcie logistyczne oraz usługi wsparcia eksploatacyjnego na okres sześciu lat z opcją przedłużenia o kolejne cztery.
Oznacza to początek odnawiania jednostek morskich służby hydrograficznej włoskiej marynarki wojennej. Program ten jest częścią innowacyjnego projektu europejskiego, w którym uczestniczy włoskie Ministerstwo Obrony i w ramach którego osiągnięto porozumienie o finansowaniu pomiędzy Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) a włoskim Ministerstwem Gospodarki i Finansów (MEF).
Jesteśmy dumni, że technologiczne przywództwo Fincantieri po raz kolejny ugruntowuje się również w dziedzinie naukowej, która wymaga specjalistycznych umiejętności. Nowa jednostka musi być w stanie działać z najwyższą wydajnością we wszystkich morskich warunkach pogodowych.
Pierroberto Folgiero, CEO Fincantieri
Jednostka została zaprojektowana z dużym naciskiem na aspekty ekologiczne. Do jej głównych cech należą technologie ograniczające emisje, napęd spalinowo-elektryczny optymalizujący zużycie paliwa, kształty kadłuba zmniejszające opór hydrodynamiczny oraz zastosowanie materiałów przyjaznych dla środowiska.
Będzie to wymagało integracji wielu złożonych systemów, co jest charakterystyczną zdolnością Grupy takiej jak nasza, która nie tylko buduje najnowocześniejsze platformy, takie jak statki morskie, ale może również polegać na synergii pomiędzy światem morskim a światem offshore w rozwoju zaawansowanych systemów kontroli, takich jak dynamiczne pozycjonowanie.
Pierroberto Folgiero, CEO Fincantieri
W zakresie zrównoważonego rozwoju, proces produkcyjny jest również częścią stałego zaangażowania firmy w systemy zarządzania środowiskiem, o czym świadczy zgodność zintegrowanego zakładu Riva Trigoso-Muggiano z międzynarodową normą ISO 14001, jak również wszystkich innych włoskich zakładów grupy.
Kolejnym kluczowym elementem okrętu będzie nacisk na zdrowie i bezpieczeństwo, którego celem jest zapewnienie dobrego samopoczucia wszystkim pracownikom, którzy będą obsługiwać jednostkę podczas jego eksploatacji. Współpracując z pierwszorzędnymi dostawcami, Fincantieri przyjęła proaktywne podejście w celu zidentyfikowania najlepszych rozwiązań technicznych, aby w pełni spełnić wymagania operacyjne klienta.
Instytut Hydrograficzny Włoskiej Marynarki Wojennej jest organem kartograficznym państwa powołanym do tworzenia oficjalnej krajowej dokumentacji nautycznej.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.