Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Stocznia Rauma Marine Constructions w fińskim Rauma stała się centrum uwagi dzięki rozpoczęciu prac nad prototypową jednostką – korwetą typu Pohjanmaa. Ta jednostka, przewidziana dla Sił Morskich Republiki Finlandii (Merivoimat), nie tylko będzie świadectwem nowoczesnych technologii stoczniowych, ale także podkreśleniem strategicznego znaczenie Finlandii w regionie Bałtyku.
W ramach programu Laivue 2020 planowane jest zbudowanie czterech korwet typu Pohjanmaa. Prace nad projektem zostały powierzone firmie RMC Defence Oy, spółce córce Rauma Marine Constructions, działającej we współpracy z Dowództwem Logistycznym Fińskich Sił Zbrojnych. Porozumienie w tej sprawie zostało zawarte w 2017 roku. Mimo że pierwotne założenia przewidywały rozpoczęcie budowy prototypowego okrętu w 2022 roku, niestety wystąpiły nieprzewidziane opóźnienia. Niemniej jednak, po pewnych trudnościach, rozpoczęto proces budowy, co jest istotnym krokiem w kierunku realizacji całego projektu.
Wspomniana korweta będzie miała długość około 114 metrów i szerokość 16 metrów, co czyni ją jednym z największych okrętów w fińskiej flocie. Jej wyporność wynosić będzie około 3,900 ton, co niewątpliwie będzie świadczyć o jej imponujących możliwościach bojowych i zbliża ją pod względem charakterystyki do lekkich fregat. Załoga korwety będzie liczyć 73. osoby.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/fregaty-konie-robocze-flot/
Korwety typu Pohjanmaa, będąc uzbrojone w szeroką gamę nowoczesnych systemów, wyróżniają się na tle innych jednostek. Jednym z kluczowych elementów ich arsenału będą pociski Raytheon Evolved Sea Sparrow Missiles (ESSM) Block 2, które dzięki nowej głowicy z radarem potrafią skutecznie zwiększyć obronność okrętu, atakując jednocześnie kilka celów. Na pokładzie znajdą się również 57 mm armata BAE Systems Bofors Mk 3, wyrzutnie Lockheed Martin Mk 41 VLS przeznaczone dla pocisków RTX ESSM Block 2, zaawansowane pociski przeciwokrętowe IAI Gabriel V oraz torpedy Saab Tp47. Dodatkowo korwety będą wyposażone w dwa stanowiska uzbrojenia kal. 12,7 mm od Saab TracFire.
Niedawne przystąpienie Finlandii do NATO niewątpliwie otworzy przed korwetami typu Pohjanmaa szerokie spektrum nowych możliwości. Oznacza to uczestnictwo Finlandii w różnych międzynarodowych misjach i ćwiczeniach prowadzonych przez Sojusz, co z kolei zwiększy zdolności operacyjne oraz interoperacyjność fińskiej floty.
Korweta typu Pohjanmaa to zdecydowanie przełom w fińskiej strategii obronnej. W połączeniu z nowoczesnym uzbrojeniem i wsparciem NATO, otwierają się przed Finlandią nowe perspektywy w zakresie dzielności morskiej i bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim.
Autor: Mariusz Dasiewicz


W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM