Forum Okrętowe z ponownie wybranym prezesem Adamem Ruszkowskim

17 maja 2023 roku odbyło się Walne Zwyczajne Zgromadzenie Członków Związku Pracodawców Forum Okrętowe. Miejsce spotkania odbyło się w stoczni Remontowej Shipbuilding w Gdańsku, a jego głównym tematem było poświęcenie przemysłu okrętowego dla Marynarki Wojennej RP. Honorowym gościem tego wydarzenia był dowódca Komponentu Morskiego w Centrum Operacji Morskich, admirał Krzysztof Jaworski.

Podczas Walnego Zgromadzenia Forum Okrętowe przeprowadzono wybory władz stowarzyszenia na nową, czteroletnią kadencję. Adam Ruszkowski, Prezes Remontowa Holding S.A., został ponownie wybrany na stanowisko Prezesa Związku Pracodawców Forum Okrętowe. W uzasadnieniu zgłoszenia jego kandydatury, Inacio Golebski podkreślił, że Adam Ruszkowski nie tylko kieruje wiodącą grupą stoczniową w Polsce, która jest wizytówką krajowego przemysłu okrętowego, ale także kontynuuje i twórczo rozwija dziedzictwo śp. Prezesa Piotra Soyki.

Warto zaznaczyć jego szczególne zaangażowanie na rzecz jednoczenia polskiego środowiska okrętowego. Członkowie Forum Okrętowego jednogłośnie poparli tę kandydaturę. Podczas zgromadzenia wybrano również Radę i Komisję Rewizyjną.

Podczas spotkania poruszano kwestie zaangażowania polskich firm w budowę okrętów dla Marynarki Wojennej RP, kształcenia kadr na potrzeby przemysłu okrętowego, możliwości uzyskania wsparcia niekomercyjnego dla branży stoczniowej oraz zbliżających się wydarzeń w branży okrętowej, takich jak targi BALTEXPO w Gdańsku i Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni, które Forum Okrętowe objęło patronatem.

Podczas spotkania przyjęto również nowego członka Forum Okrętowego, firmę Damen Engineering Gdańsk. Wystąpienie Pani Prezes Kasi Romantowskiej spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony zgromadzonych.

Szerszy raport z tego niezwykle interesującego spotkania zostanie opublikowany w przyszłym tygodniu.

Źródło: Forum Okrętowe

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie ostatniego niszczyciela min typu Kormoran II

    Wodowanie ostatniego niszczyciela min typu Kormoran II

    W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding 11 grudnia odbyła się ceremonia wodowania i chrztu przyszłej ORP Czajka (606) – szóstego i zarazem ostatniego niszczyciela min typu Kormoran II zbudowanego w tej stoczni.

    Jednostka tym samym domyka najliczniejszą w XXI wieku serię okrętów wojennych tego typu, budowanych w zakładach stoczniowych w Polsce, i formalnie zamyka ważny etap współpracy Marynarki Wojennej RP z krajowym przemysłem okrętowym w segmencie walki minowej.

    Ostatni niszczyciel min proj. 258

    Ceremonia miała klasyczną, marynarską oprawę – z udziałem przedstawicieli władz państwowych, dowództwa MW RP oraz kierownictwa stoczni. ORP Czajka, podobnie jak wcześniej Jaskółka i Rybitwa, przejdzie teraz do etapu doposażania i prób morskich. Do służby planowo wejdzie w latach 2026–2027, zasilając 12. Dywizjon Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

    Technicznie niszczyciel min proj. 258 Kormoran II to dojrzała i sprawdzona konstrukcja okrętu walki minowej nowej generacji, zaprojektowana z myślą o realiach Morza Bałtyckiego, ochronie infrastruktury krytycznej oraz działaniach z użyciem systemów bezzałogowych. Program Kormoran II jest jednym z nielicznych przykładów konsekwentnie zrealizowanej modernizacji MW RP w oparciu o polskie stocznie i krajowe kompetencje przemysłowe.

    Nowa jakość w polskim okrętownictwie

    Jak wcześniej szczegółowo opisywał na naszym portalu Tomasz Witkiewicz (materiał archiwalny), Kormorany II wprowadziły do polskiej floty jakościowy skok. Nigdy wcześniej w Polsce nie zbudowano tak dużej jednostki wojennej ze stali amagnetycznej, ani też – po II wojnie światowej – Marynarka Wojenna RP nie dysponowała okrętem należącym do ścisłej światowej czołówki w swojej klasie.

    Wybór technologii kadłuba ze stali amagnetycznej pozwolił Polsce dołączyć do elitarnego grona użytkowników takich jednostek, obok m.in. Niemiec, Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Indonezji, eksploatujących okręty wywodzące się z rodziny typu 332. Proces budowy prototypu ORP Kormoran był kosztowny, ale umożliwił dopracowanie projektu i przejście do realnej seryjnej budowy.

    Zamknięcie linii produkcyjnej w gdańskich zakładach stoczniowych

    Wraz z wodowaniem ORP Czajka, ta linia produkcyjna dobiega końca. I tu pojawia się pytanie, którego nikt głośno nie zadaje: skoro Kormoran II okazał się konstrukcją dojrzałą, seryjnie budowaną i sprawdzoną w służbie, dlaczego przez ponad 12 lat nie znalazł żadnego odbiorcy za granicą naszego kraju?

    Czy ten okręt rzeczywiście „nie nadaje się” na rynki zachodnie, czy raczej nigdy nie podjęto realnej, systemowej próby jego sprzedaży? I co dalej – jaką drogę rozwoju obierze Remontowa Shipbuilding po zamknięciu tej linii produkcyjnej? Do tematu wrócimy po uzyskaniu odpowiedzi władz stoczni dla naszej redakcji.