Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Fregata Luigi Rizzo (F 595) Marina Militare niedawno zawinęła do Gdyni, otwierając kolejny rozdział w polsko-włoskiej współpracy morskiej. To wydarzenie podkreśla rosnące znaczenie Polski w dziedzinie obronności morskiej oraz pogłębiające się stosunki z Włochami.
13 stycznia, zgodnie z wcześniej ustalonym porozumieniem obronnym między Polską a Włochami, do Portu Wojennego Gdynia na Oksywiu weszła włoska fregata Luigi Rizzo (F 595), typu Carlo Bergamini. To wydarzenie, nie tylko jest świadectwem coraz silniejszych stosunków obronnych między naszymi krajami, ale także podkreśla strategiczną pozycję Gdyni jako kluczowego punktu na mapie portów NATO.
Wizyta Luigi Rizzo nabiera dodatkowego znaczenia, gdyż jest to pierwszy przypadek, kiedy ta fregata zawija do polskiego portu. Okręt dołączył do swojego siostrzanego okrętu, Antonio Marceglia (F 597), który już od lipca ubiegłego roku sprawuje ważną funkcję w tym samym zakresie. Obecność dwóch jednostek tego typu w tym samym czasie w gdyńskim porcie jest debiutem i świadczy o rosnącej współpracy morskiej między Polską a Włochami, co ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa regionu Bałtyku.
Fregata Luigi Rizzo, nazwana na cześć słynnego włoskiego komandora, jest imponującym przykładem nowoczesnej technologii morskiej. Jej wodowanie miało miejsce w 2015 roku, a do służby włączono ją w 2017. Jako jednostka wielozadaniowa, Luigi Rizzo jest wyposażona w zaawansowane systemy obronne, w tym system SAAM-ESD do obrony przeciwlotniczej, co czyni ją kluczowym elementem w ramach działań obronnych NATO.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wzmocnienie-obrony-polskich-wod-terytorialnych-fregata-antonio-marceglia-w-porcie-wojennym-w-gdyni/
Fregaty typu FREMM, do których należy Luigi Rizzo, są częścią szeroko zakrojonego programu francusko-włoskiego, mającego na celu rozwój uniwersalnych jednostek zdolnych do wykonywania różnorodnych misji. Obecność tych okrętów w Gdyni jest więc nie tylko świadectwem solidarności między Polską a Włochami, ale także przykładem integracji europejskiej w dziedzinie obronności morskiej.
Warto zwrócić uwagę na unikatowe cechy Luigi Rizzo, takie jak systemy radiolokacyjne, w tym dwa systemy o obniżonej możliwości detekcji (LPI), oraz dwuwspółrzędny system obserwacji poza horyzontalnej (OTH) typu Leonardo RASS (RAN-30X). Okręt ten jest także ostatnim wyposażonym w starszą wersję systemu identyfikacji „swój-obcy” (IFF) SIR-R. Charakterystyczną cechą Luigi Rizzo, jest furta w pawęży rufowej dla łodzi abordażowej typu CABAT, przeznaczonej dla specjalnych pododdziałów wojskowych.
Antonio Marceglia, który od lipca pełnił dyżur w Gdyni, opuści nasz port dzisiaj, 15 stycznia, kierując się do swojej bazy w Taranto. Jego miejsce zajmuje Luigi Rizzo, który będzie teraz strzec polskich wód przez 6 miesięcy w ramach współpracy NATO.
Wizyta Luigi Rizzo w Gdyni stanowi znaczący krok w kierunku zacieśniania współpracy morskiej między Polską a Włochami, a także podkreśla ważną rolę Polski w systemie obronnym NATO na Morzu Bałtyckim, zapewniając kluczowe wsparcie dla obrony terytorialnych wód Polski oraz wzmocnienie obrony powietrznej kraju.
Autor: Mariusz Dasiewicz


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.