Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Grecja pomaga Rosji w konflikcie zbrojnym na Ukrainie zwiększając udział greckich armatorów w transporcie rosyjskiej ropy naftowej. Według raportu firmy Vortex, greckie tankowce dominują na rynku transportu rosyjskiej ropy, zwiększając swój udział od momentu wprowadzenia zakazu eksportu rosyjskiej ropy z 5 grudnia.
Mimo presji ze strony rządu ukraińskiego, greckie firmy kontynuują handel z Rosją, co może wpłynąć na sytuację wojenną na Ukrainie oraz na relacje międzynarodowe. Zwiększające się zaangażowanie greckich armatorów w handel rosyjską ropą zaczyna zbliżać się do poziomu sprzed zakazu, co może mieć dalszy wpływ na rynek transportu ropy naftowej.
Rząd ukraiński wywiera presję na niektóre znane nazwiska w greckiej żegludze, które nadal handlują z Rosją. Kilka greckich firm, takich jak TMS Tankers George’a Economou, Dynacom Tankers George’a Prokopiou, Minerva Marine Andreasa Martinosa, Thenamaris Nikolasa Maritnosa i Delta Tankers Diamantisa Diamantidisa, zostało dodanych do listy potencjalnych kandydatów do sankcji na stronie internetowej War and Sanctions.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rekordowy-eksport-amerykanskiej-ropy-naftowej-do-europy-i-chin/
Warto zwrócić uwagę, że większość z 1900 statków o szerszym potencjale ryzyka w odniesieniu do rosyjskich sankcji jest własnością grecką. Istnieją również powiązania greckie z transportem rosyjskiej ropy w regionie Peloponezu, gdzie transfery STS (ship-to-ship) rosyjskiej ropy z greckiego portu Kalamata wzrosły o 60% w lutym, co stanowiło prawie połowę całej aktywności STS rosyjskiej ropy.
Wydaje się że greccy armatorzy odgrywają istotną rolę w transporcie rosyjskiej ropy, pomimo presji ze strony rządu ukraińskiego. Ich zaangażowanie w handel surowcem stale rośnie, co może wpłynąć na sytuację międzynarodową i na rynki surowców. Wszystko wskazuje na to, że Grecja staje się coraz ważniejszym graczem na rynku przewozu ropy naftowej, a ich decyzje mogą mieć wpływ na sytuację na Ukrainie i relacje międzynarodowe.
Autor: JB


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.