Grecka Straż Przybrzeżna zatrzymała w ramach sankcji rosyjski tankowiec

Grecka Straż Przybrzeżna zatrzymała rosyjski tankowiec u wybrzeży wyspy Eubea w ramach sankcji Unii Europejskiej, nałożonych na Moskwę w związku z jej inwazją na Ukrainę – poinformowała we wtorek grecka straż przybrzeżna.
Statek „Pegas” o numerze IMO: 9256860, pływający pod rosyjską banderą, z 19 rosyjskimi członkami załogi na pokładzie, został przejęty w pobliżu Karystos na południowym wybrzeżu Eubei.
Został przejęty w ramach sankcji UE. Ładunek ropy na statku nie został skonfiskowany, bowiem obecnie nie wiadomo, kto jest właścicielem i odbiorcą towaru.
Urzędnik greckiego ministerstwa żeglugi
Według amerykańskiej organizacji United Against Nuclear Iran (UANI), monitorującej ruch tankowców wypływających z Iranu, „Pegas” płynął z ładunkiem 700 000 baryłek ropy naftowej z irańskiej wyspy Sirri.
Jak podają greckie media, tankowiec wcześniej zgłaszał problem z silnikiem i kierował się na południowy Peloponez, aby tam przeładować swój ładunek na inny tankowiec. Wzburzone morze zmusiło go jednak do zacumowania w okolicach Karystos, gdzie został zatrzymany.
Ambasada Rosji w Atenach poinformowała na Twitterze, że bada sprawę i jest w kontakcie z władzami greckimi w tej sprawie.
Na początku tego miesiąca UE, w ramach kolejnego pakietu sankcji wobec Rosji, zakazała statkom pływającym pod rosyjską banderą, z pewnymi wyjątkami, wstępu do portów bloku 27 państw.
Źródło: PAP

-
Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford.
W artykule
Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy
Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.
Przejście do etapu wyposażania kadłuba
Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.
Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.











