Włoska Grupa Grimaldi przyspiesza transformację swojej floty, zamawiając dziewięć nowoczesnych statków typu ro-pax wyposażonych w silniki zasilane metanolem. Nowe jednostki będą obsługiwać kluczowe połączenia żeglugowe na Morzu Śródziemnym i Morzu Bałtyckim, łącząc niskoemisyjny transport towarów i pasażerów z wysokim standardem komfortu podróży.
W artykule
Kontrakt, wart 1,3 mld dolarów, został podpisany ze stocznią China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), należącą do grupy China Merchants – wieloletniego partnera Grimaldi w zakresie budowy nowoczesnych jednostek ro-ro i ro-pax.
Dwie nowe klasy, dziewięć statków i strategiczne szlaki
Zamówione jednostki będą należały do dwóch nowoczesnych klas – Next Generation Med i Hansa Superstar – zaprojektowanych z myślą o zwiększeniu efektywności transportu ładunków tocznych i pasażerów w warunkach zaostrzonych regulacji środowiskowych.
Cztery statki trafią do Grimaldi Lines i będą pływać pod włoską banderą. Dwa kolejne będą obsługiwane przez Minoan Lines (flaga grecka), a trzy trafią do fińskiej spółki zależnej Finnlines, inaugurując nową serię Hansa Superstar, zaplanowaną na trasy bałtyckie.
Ekoinnowacje na pokładzie
Każda z dziewięciu jednostek zostanie wyposażona w silniki typu dual-fuel, umożliwiające zasilanie metanolem – paliwem alternatywnym o niższej emisji CO₂. Zoptymalizowane kadłuby, nowoczesne śruby napędowe, energooszczędne systemy zarządzania energią oraz gotowość do zasilania z lądu w portach przyczynią się do redukcji emisji CO₂ na jednostkę przewożonego ładunku o ponad 50% w porównaniu do obecnie eksploatowanych statków tej klasy.
Powłoki kadłuba na bazie silikonu pozwolą dodatkowo ograniczyć opory hydrodynamiczne, co przełoży się na niższe zużycie paliwa i mniejsze oddziaływanie na ekosystem morskie.
Nowy standard komfortu i pojemności
Statki klasy Next Generation Med, przeznaczone na Morze Śródziemne, będą miały 229 metrów długości, 3300 metrów bieżących powierzchni ładunkowej dla pojazdów tocznych, przestrzeń dla ponad 300 samochodów osobowych i do 2500 pasażerów. Statki klasy Hansa Superstar, o długości 240 metrów, będą mogły transportować 5100 metrów ładunków tocznych, 90 samochodów oraz 1100 pasażerów.
Na pokładach jednostek znajdą się kabiny pasażerskie, przestrzenie wypoczynkowe, strefy gastronomiczne i handlowe – wszystko zaprojektowane z myślą o komforcie i funkcjonalności, zgodnie z wysokimi standardami Grimaldi Group.
Strategia zerowej emisji
Nowe klasy statków to efekt precyzyjnej analizy potrzeb rynkowych. Jakość, efektywność i zrównoważony rozwój to dziś filary nowoczesnej żeglugi, która chce zachować swoją kluczową rolę w globalnym łańcuchu dostaw.
Emanuele Grimaldi, CEO Grimaldi Group
Wprowadzenie dziewięciu nowych jednostek to kolejny krok w realizacji strategii dekarbonizacji floty. Grimaldi Group zamierza osiągnąć pełną neutralność emisyjną do 2050 roku.
Dalszy rozwój floty
Zaledwie kilka tygodni temu armator odebrał ostatni z 14 hybrydowych statków ro-ro piątej generacji, również zbudowanych przez China Merchants, o których pisaliśmy na naszym portalu. Wkrótce flota Grimaldi powiększy się także o pięć nowych jednostek PCTC (pure car and truck carriers) przeznaczonych do transportu samochodów osobowych i ciężarowych.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.