Ze względu na rosnący popyt na skroplony gaz ziemny istnieje groźba niedoboru gazowców LNG – ostrzega dziennik belgijski “De Standard”. Stawki czarterowe osiągają nawet 120 tys. dolarów dziennie.
Belgijski dziennik informuje o nowym problemie na rynku gazu. Niektóre ładunki nie mogą znaleźć statku a ceny ich wynajmu poszybowały po rosyjskiej agresji na Ukrainę.
Zastąpienie 150 mld m³ rosyjskiego gazu importowanego co roku do Europy przyprawia rynek o ból głowy, czytamy w belgijskim dzienniku, który przypomina, że do końca roku UE zamierza zmniejszyć ten wolumen o dwie trzecie.
Według dziennika „De Standaard”, aby zastąpić rosyjski gaz, UE w dużej mierze pokładała swoje nadzieje w sprowadzaniu dziesiątek mld m³ skroplonego gazu z USA i Kataru.
Brytyjski dziennik „Financial Times” podkreśla, że może to być jednak problematyczne, ze względu na deficyt tankowców. Według dziennika, importerzy gazu walczą o znalezienie wystarczającej liczby tankowców LNG, aby jeszcze przed zimą sprowadzić skroplony gaz do Europy.
Badacze z banku inwestycyjnego Clarksons Platou Securities podają, że stawki za wynajem gazowca LNG wzrosły do najwyższego poziomu od dekady. Wyczarterowanie tak ogromnej jednostki kosztuje już nawet 120 tys. dolarów dziennie. To, jak przypomina „FT”, o ponad 50 proc. więcej niż rok wcześniej.
Z powodu wojny zapotrzebowanie na skroplony gaz ziemny ogromnie wzrosło.
Carl-Antoine Saverys, Exmar
Według analityka z branży morskiej, Szanghaj jest ponownie otwarty dla biznesu, a na wschodzie prognozowane jest ciepłe lato, co oznacza, że potrzebna będzie dodatkowa energia elektryczna do klimatyzacji w całej Azji. W jego ocenie w nadchodzących miesiącach zapotrzebowanie z Chin i krajów sąsiednich na gazowce LNG gwałtownie wzrośnie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.