Mariupol: Ewakuacja marynarzy

Grupa specjalna żołnierzy z Bułgarii pod dowództwem szefa wywiadu wojskowego gen. Wenelina Wenewa znajduje się w Mariupolu, gdzie próbuje ewakuować marynarzy z zablokowanego w porcie bułgarskiego statku – poinformował w piątek w parlamencie Bułgarii premier Kirił Petkow.
Grupa była gotowa do ewakuowania załogi statku Carewna już na początku tygodnia, lecz oceniono jednak, że byłoby to wówczas zbyt ryzykowne i operację odłożono – powiedział premier.
Wyjaśnił, że kapitan statku poprosił, by na razie zaczekać z ewakuacją, ponieważ sytuacja jest bardziej niebezpieczna, niż wynika to z dostępnych informacji.
„Po tej prośbie powiedziałem, że lepiej, by oni sami zdecydowali (o terminie operacji), chodzi o ich własne życie” – dodał Petkow.
Między statkiem a portem – które dzieli 260 metrów – trwają walki. Według premiera ewakuacja zostanie przeprowadzona, gdy sytuacja się uspokoi.
Szef rządu poinformował też, że w związku z koniecznością wywiezienia z Mariupola bułgarskich marynarzy wprowadzenie w życie decyzji o wydaleniu z Sofii rosyjskiej ambasador zostało odłożone na później.
Petkow poinformował, że gen. Wenew, który osobiście odpowiada za tę operację, komunikuje się zarówno ze stroną ukraińską, jak i rosyjską.
Statek Cerewna jest zablokowany w porcie w Mariupolu od kilku tygodni, jego załoga składa się z 17 Bułgarów i dwóch Ukraińców. Na pokładzie jest żywność i woda, zapasy wystarczą jednak tylko na osiem dni.
Źródło: PAP

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













