Grupa Lotos miała 990 mln zł zysku netto

Grupa Lotos odnotowała 990 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2021 r. wobec 7,5 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 1 395 mln zł wobec 17,4 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA LIFO wyniósł 1 477,7 mln zł wobec 200,8 mln zł rok wcześniej.
„W IV kw. 2021 r. wynik EBITDA LIFO na poziomie 1,48 mld zł, tj. o 636% wyższym r/r, w tym wzrost wyniku EBITDA segmentu wydobywczego o 315% r/r do 0,58 mld zł oraz segmentu produkcji i handlu o 1 406% r/r do 0,95 mld zł” – czytamy w prezentacji wynikowej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 10 644,8 mln zł w IV kw. 2021 r. wobec 5 203,6 mln zł rok wcześniej.
Przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wyniósł 2,612 mln ton w IV kwartale 2021 r. i był o 4% większy r/r.
Rafineria Grupy Lotos przerobiła w 2021 roku ok. 9,9 mln ton ropy naftowej i wyprodukowała 11 mln ton produktów, przy bliskim maksymalnemu wykorzystaniu zainstalowanych mocy wytwórczych. Główny udział w strukturze produkcji miał olej napędowy. Wyprodukowano go ok. 6 mln ton, czyli o 3,8% więcej niż w poprzednim roku. Oczyszczony wynik EBITDA LIFO segmentu wyniósł 3,02 mld zł wobec 0,91 mld zł w poprzednim roku.
Na koniec 2021 roku działało 520 stacji paliw z logo Lotos – wzrost o 7 w stosunku do końca 2020 roku.
Średnie dzienne wydobycie węglowodorów wyniosło 16 320 boe w IV kw. (-10% r/r). W 2021 roku średnie dzienne wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego wynosiło 17,3 tys. boe. Oczyszczony wynik EBTDA LIFO segmentu wydobywczego wyniósł 1,22 mld zł wobec 0,47 mld zł w poprzednim roku. Wynikało to przede wszystkim ze wzrostu notowań gazu ziemnego i ropy na światowych rynkach.
Nakłady inwestycyjne koncernu w IV. kw. wyniosły 356 mln zł, w tym 270 mln zł w segmencie produkcji i handlu, a 86 mln zł w segmencie wydobywczym, w porównaniu do 230 mln zł (odpowiednio 155 mln zł i 75 mln zł) rok wcześniej.
W całym 2021 r. capex wyniósł 1 048 mln zł, w tym 645 mln zł w segmencie produkcji i handlu, a 403 mln zł w segmencie wydobywczym, wobec 842 mln zł (odpowiednio 457 mln zł i 385 mln zł) w roku 2020.
„Po raz kolejny Lotos wygenerował wysokie przepływy z działalności operacyjnej, które zbliżyły się do poziomu 2,9 mld zł. Jednocześnie dalszemu obniżeniu uległo zadłużenie finansowe. Na dzień 31 grudnia 2021 roku dług netto osiągnął poziom 0,67 mld zł wobec 1,93 mld zł na dzień 31 grudnia 2020 roku, a wskaźnik relacji długu netto do oczyszczonego wyniku EBITDA spadł do poziomu 0,16x w porównaniu do 1,42x na koniec 2020 roku” – czytamy w komunikacie.
W I-IV kw. 2021 r. spółka miała 3 212 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1 146 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 33 123,6 mln zł w porównaniu z 20 908,6 mln zł rok wcześniej.
„Wynik EBITDA LIFO za 2021 r. wyniósł 4,23 mld zł wobec 1,36 mld zł rok wcześniej, tj. był wyższy o 212%, w tym: wynik EBITDA segmentu wydobywczego wrósł o 160,5% r/r do 1,22 mld zł, głównie z powodu wyższych cen ropy (69% r/r) i gazu (390% r/r) pomimo spadku wolumenu wydobycia (o -14,6% r/r), wynik EBITDA LIFO segmentu produkcji i handlu wzrósł o 234% r/r do 3,02 mld zł, głównie wzrastającego popytu i znacznego wzrostu cracków dla kluczowych produktów naftowych (113% dla benzyny, 65% r/r dla paliwa lotniczego), pomimo spadku średniej marży dla oleju napędowego (o 11% r/r)” – czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-IV kw. 2021 r. wyniósł 2 519,9 mln zł wobec 881,4 mln zł straty rok wcześniej.
Źródło: ISBnews

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










