Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Grupa ORLEN uruchomiła wydobycie ropy na norweskim złożu Tyrving

PGNiG Upstream Norway z Grupy ORLEN rozpoczęło wydobycie ropy naftowej z norweskiego złoża Tyrving na Morzu Północnym. Złoże, którego zasoby szacowane są na około 25 milionów baryłek, wyróżnia się wyjątkowo niską emisją CO2 – jedynie 0,3 kg na baryłkę.

Złoże Tyrving połączone z jednostką FPSO Alvheim: wydobycie ruszyło przed terminem

Złoże Tyrving, składające się z trzech struktur geologicznych: Trell, Trine i Trell Nord, znajduje się na głębokości około 2200 metrów pod dnem morskim. Wydobycie realizowane jest przy użyciu trzech odwiertów, które połączono z jednostką FPSO Alvheim, znajdującą się 20 kilometrów od złoża. Ten sam system obsługuje także inne złoża należące do PGNiG Upstream Norway, takie jak Skogul i Vilje.

Dzięki współpracy z partnerami koncesyjnymi – Aker BP oraz Petoro – prace związane z uruchomieniem wydobycia zakończono przed planowanym terminem oraz poniżej przewidzianego budżetu. Początkowo produkcja miała ruszyć dopiero w 2025 roku, jednak szybkie zakończenie wszystkich prac pozwoliło na wcześniejsze rozpoczęcie eksploatacji.

Włączenie złoża Tyrving do portfela aktywów PGNiG Upstream Norway zwiększa liczbę złóż eksploatowanych przez Grupę ORLEN na Norweskim Szelfie Kontynentalnym do 20. Szacuje się, że zasoby złoża wystarczą na około 15 lat produkcji, która w szczytowym okresie osiągnie 20 tysięcy baryłek ekwiwalentu ropy naftowej dziennie.

Grupa ORLEN optymalizuje wydobycie złoża Tyrving, minimalizując emisję CO2 i przyspieszając realizację projektów

Zagospodarowanie złoża Tyrving wpisuje się w długoterminową strategię Grupy ORLEN, której celem jest optymalizacja kosztów oraz efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury wydobywczej. Dzięki koncentracji działalności w ramach tzw. hubów wydobywczych, spółka jest w stanie ograniczać emisję CO2, a także przyspieszać realizację kolejnych projektów. Średnia intensywność emisji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym wynosi około 8 kg CO2 na baryłkę, co czyni wynik Tyrving na poziomie 0,3 kg na baryłkę niezwykle imponującym.

PGNiG Upstream Norway posiada 11,9% udziałów w projekcie Tyrving, a głównym operatorem z 61,26% udziałów jest Aker BP. Pozostałe 26,84% udziałów należy do norweskiej firmy Petoro.

To strategiczne przedsięwzięcie potwierdza rosnącą pozycję Grupy ORLEN na rynku norweskim i jej zaangażowanie w zrównoważony rozwój działalności wydobywczej, zgodnie z europejskimi standardami ekologicznymi.

Źródło: Grupa ORLEN

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.

    Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.

    Krok milowy w rozwoju Baltic Hub T3

    Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.

    Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub

    Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.

    Gigantyczne przedsięwzięcie inżynieryjne

    Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.

    W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.

    Największy terminal kontenerowy na Bałtyku

    Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.

    Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy

    Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.

    Zielona logistyka i silna pozycja Gdańska

    Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.

    Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.