Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

30 grudnia prawdopodobnie wcielono kolejny okręt typu 075 (nazwa NATO: Yushen-class LHA). Nazwa okrętu pochodzi od Guangxi (广西), autonomicznego regionu położonego w południowych Chinach, graniczącego z Wietnamem i Zatoką Tonkińską.
Pierwszy okręt tego typu Hainan (31) został przekazany do służby w PLAN podczas wielkiej ceremonii 23 kwietnia 2021 roku w bazie morskiej w Sanya (wyspa Hainan) w obecności chińskiego prezydenta Xi Jinpinga. Okręt został zwodowany we wrześniu 2019 roku i rozpoczął próby morskie w sierpniu 2020 roku. Guangxi (32) został zwodowany w kwietniu 2020 roku i rozpoczął próby morskie w grudniu 2020 roku. Trzeci okręt typu 075 został zwodowany w styczniu tego roku i rozpoczął próby morskie w listopadzie.
Chińska marynarka wojenna oficjalnie rozpoczęła prace nad typem 075 w 2011 roku. Projekt zakładał budowę lotniskowca śmigłowcowego o wyporności ponad 30 000 ton. Jego celem jest prawdopodobnie zwiększenie zdolności „pionowego” szturmu amfibijnego, z myślą o bardzo górzystym wschodnim wybrzeżu Tajwanu. Oficjalne dane mówią o: wyporności 36000 ton, pojemności 28 śmigłowców, siłowni o mocy 12 000 kW i uzbrojeniu w postaci czterech systemów obrony bezpośredniej, w tym dwóch typu HQ-10 i dwóch H/PJ-11.
Pierwszy typ 075 został zbudowany w rekordowym czasie (stało się to obecnie normą w chińskim przemyśle stoczniowym: niezwykle szybkie tempo budowy, któremu nikt nie jest w stanie dorównać). Szacuje się, że PLAN zamówi w sumie osiem LHD, choć możliwe jest zbudowanie drugiej czwórki w większej wersji określanej jako typ 076.
Po osiągnięciu pełnej gotowości operacyjnej nowy LHD typu 075 wzmocni zdolności amfibijne PLAN, które obecnie opierają się na konstrukcji LPD typu 071.
Autor: TW


W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM