Guangxi (32) drugi chiński okręt typu 075 wcielony do służby w chińskiej flocie

30 grudnia prawdopodobnie wcielono kolejny okręt typu 075 (nazwa NATO: Yushen-class LHA). Nazwa okrętu pochodzi od Guangxi (广西), autonomicznego regionu położonego w południowych Chinach, graniczącego z Wietnamem i Zatoką Tonkińską.

Pierwszy okręt tego typu Hainan (31) został przekazany do służby w PLAN podczas wielkiej ceremonii 23 kwietnia 2021 roku w bazie morskiej w Sanya (wyspa Hainan) w obecności chińskiego prezydenta Xi Jinpinga. Okręt został zwodowany we wrześniu 2019 roku i rozpoczął próby morskie w sierpniu 2020 roku. Guangxi (32) został zwodowany w kwietniu 2020 roku i rozpoczął próby morskie w grudniu 2020 roku. Trzeci okręt typu 075 został zwodowany w styczniu tego roku i rozpoczął próby morskie w listopadzie. 

Chińska marynarka wojenna oficjalnie rozpoczęła prace nad typem 075 w 2011 roku. Projekt zakładał budowę lotniskowca śmigłowcowego o wyporności ponad 30 000 ton. Jego celem jest prawdopodobnie zwiększenie zdolności „pionowego” szturmu amfibijnego, z myślą o bardzo górzystym wschodnim wybrzeżu Tajwanu. Oficjalne dane mówią o: wyporności 36000 ton, pojemności 28 śmigłowców, siłowni o mocy 12 000 kW i uzbrojeniu w postaci czterech systemów obrony bezpośredniej, w tym dwóch typu HQ-10 i dwóch H/PJ-11.

Pierwszy typ 075 został zbudowany w rekordowym czasie (stało się to obecnie normą w chińskim przemyśle stoczniowym: niezwykle szybkie tempo budowy, któremu nikt nie jest w stanie dorównać). Szacuje się, że PLAN zamówi w sumie osiem LHD, choć możliwe jest zbudowanie drugiej czwórki w większej wersji określanej jako typ 076.

Po osiągnięciu pełnej gotowości operacyjnej nowy LHD typu 075 wzmocni zdolności amfibijne PLAN, które obecnie opierają się na konstrukcji LPD typu 071.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski