Historyczna wizyta okrętu badawczego NRV Alliance w Gdyni

1 czerwca do Portu Wojennego Gdynia po raz pierwszy zawinął okręt badawczy pływający pod banderą Marina Militare NRV Alliance (A 5345). Wizyta ta wpisuje się w szerszy kontekst aktywności Sojuszu na Bałtyku, ukierunkowanej na testowanie nowych systemów detekcji zagrożeń wobec infrastruktury krytycznej.

Cel wizyty i kontekst operacyjny NRV Alliance 

Okręt NRV Alliance, eksploatowany przez NATO-wski instytut CMRE (Centre for Maritime Research and Experimentation), wyruszył z La Spezii 19 maja, rozpoczynając wieloetapową misję badawczą. Trasa jednostki prowadzi przez Morze Bałtyckie, Morze Norweskie oraz akweny Arktyki. Wizyta w Polsce stanowi element współpracy z zespołem TASK FORCE X, który odpowiada za rozwój i testowanie rozwiązań z zakresu bezzałogowych systemów morskich.

W ramach działań na Bałtyku Alliance testuje system MAINSAIL – nowatorską technologię bazującą na algorytmach sztucznej inteligencji, opracowaną przez CMRE. System ten umożliwia wczesne wykrywanie podejrzanych manewrów jednostek nawodnych mogących zagrażać podmorskiej infrastrukturze energetycznej.

Charakterystyka jednostki NRV Alliance

Zbudowany przez włoską stocznię Fincantieri w Muggiano, okręt Alliance wszedł do służby w 1988 roku, początkowo pod banderą niemieckiej Bundesmarine. W 2016 roku jednostka została formalnie wcielona do Marina Militare, pozostając jednak własnością NATO i użytkowaną przez CMRE.

Tuż przed wejściem do Gdyni, obserwatorzy systemów AIS odnotowali symptomy spoofingu GPS – pozycja okrętu ukazywała się w miejscach oddalonych od rzeczywistej trasy jednostki, m.in. w pobliżu półwyspu Taran. Tego rodzaju incydenty stają się  stają się coraz częstsze w rejonie Morza Bałtyckiego, co wskazuje na rosnące ryzyko zakłóceń elektronicznych w obszarze operacyjnym Marynarki Wojennej RP – jak trafnie zauważył Marcin Chała na łamach portalu ZBIAM, analizując przebieg wizyty Alliance’a. O zagrożeniach dla systemów nawigacji oraz ochrony infrastruktury krytycznej pisaliśmy szczegółowo wcześniej na naszym portalu.

Napęd spalinowo-elektryczny zapewnia maksymalną prędkość 16,3 węzła oraz zasięg 9450 Mm przy prędkości ekonomicznej. Na pokładzie okrętu służbę pełni 44 marynarzy, których skład – w trakcie realizacji zadań badawczych – uzupełniany jest przez 25-osobowy zespół specjalistów naukowych.

Znaczenie dla bezpieczeństwa morskiego NATO

Wizyta NRV Alliance wpisuje się w szerszy wysiłek NATO na rzecz zwiększenia odporności sojuszniczej infrastruktury krytycznej na Bałtyku – zwłaszcza w kontekście gazociągów, kabli energetycznych i planowanych farm wiatrowych. Misja jednostki pokazuje także, że przestrzeń morska staje się polem testowym dla nowych koncepcji rozpoznania i wczesnego ostrzegania, w tym integracji działań załogowych i autonomicznych.

Pierwsze zawinięcie NRV Alliance do Portu Wojennego w Gdyni stanowi nie tylko symboliczne wydarzenie, ale też element realnych działań ukierunkowanych na budowę odporności morskiej NATO w regionie. W kontekście narastających zagrożeń hybrydowych i rosnącego znaczenia Bałtyku jako „bramy energetycznej” RP, wizyta włoskiej jednostki badawczej ma wymiar operacyjny, technologiczny oraz polityczny

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.