Hiszpania zgodziła się na przesył do Maroka skroplonego gazu ziemnego LNG

Władze Hiszpanii zgodziły się na przesyłanie do Maroka skroplonego gazu ziemnego ze swojego terytorium. Transport surowca ma odbywać się poprzez gazociąg Maghreb-Europa (GME), który w październiku został zamknięty przez Algierię – podała hiszpańska telewizja TVE.
„W ten sposób rząd Hiszpanii zagwarantuje swojemu sąsiadowi bezpieczeństwo energetyczne” – podkreśliła TVE.
Według hiszpańskiej telewizji rząd Pedro Sancheza pozytywnie rozpatrzył już prośbę władz w Rabacie, które zadeklarowały, że kierowany do Maroka gaz będzie służył zwiększeniu krajowej produkcji energii elektrycznej.
Maroko zostało pozbawione dostaw gazu ziemnego z Algierii podczas ubiegłorocznej jesieni w efekcie narastającego w ostatnich miesiącach pomiędzy oboma krajami kryzysu dyplomatycznego.
31 października Algieria zamknęła rurociąg Maghreb-Europa, kierującego przez Maroko gaz ziemny do Hiszpanii. Kilka dni wcześniej zapewniła jednak Madryt, że wciąż będzie dostarczać surowiec drugim gazociągiem biegnącym z algierskiego wybrzeża przez Morze Śródziemne do miasta Almeria.
Zamknięcie przez Algierię gazociągu do Maroka ma związek z walczącą o uniezależnienie się od Rabatu Sahary Zachodniej. Algierczycy popierają zabiegającą o secesję tego byłego hiszpańskiego terytorium organizację Front Polisario.
Źródło: Artur PAP

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










