Holenderski rząd przeznacza 1,7 mld euro na turbiny wiatrowe na Morzu Północnym 

Holenderski gabinet postanowił przeznaczyć 1,7 miliarda euro na postawienie nowych turbin wiatrowych na Morzu Północnym. „To kamień milowy w przejściu na bardziej zrównoważoną energię elektryczną i uniezależnienie się od pozyskiwania surowców z Rosji” – powiedział w piątek minister klimatu i energii Rob Jetten.
Rząd po raz pierwszy chce wykorzystać środki z Funduszu Klimatycznego uzgodnionego w umowie koalicyjnej. Fundusz został utworzony dla poprawy bezpieczeństwa żeglugi oraz wsparcia rybołówstwa.
Minister klimatu i energii poinformował jednak, że prawie 2 mld euro zostanie wykorzystanych na podwojenie obecnych mocy energetyki pozyskiwanej z wiatru.
Już obecnie wyznaczono na Morzu Północnym trzy obszary, na których zostaną wzniesione turbiny. Jak informuje ministerstwo klimatu i energii otwiera to drogę do powstania ferm wiatrowych, które wystarczą do zaopatrzenia w zieloną energię „milionów gospodarstw domowych”.
Wg rządowych planów do 2030 r. energia wiatrowa ma być głównym źródłem prądu w Niderlandach.
Autor: Andrzej Pawluszek/PAP

Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.
W artykule
Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.
Stocznie w świątecznym rytmie
Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.
Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.
Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia
Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.
W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.
Morze jako wspólnota odpowiedzialności
Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.
To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.
W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.










