Huntington Ingalls Industries z kontraktem na budowę czterech okrętów desantowych
Opublikowane:
27 września, 2024
Stocznia Ingalls Shipbuilding, będąca częścią Huntington Ingalls Industries, zdobyła prestiżowy kontrakt o wartości 9,6 miliarda dolarów na budowę kolejnych czterech nowych okrętów desantowych dla US Navy.
Jak poinformowano, pierwszy kontrakt, opiewający na 5,79 miliarda dolarów, obejmuje budowę trzech okrętów desantowych-doków typu San Antonio Flight II – LPD-33, LPD-34 i LPD-35. Drugi kontrakt, o wartości 3,8 miliarda dolarów, dotyczy budowy śmigłowcowca szturmowego typu America (LHA) Helmand Province.
Dzięki zastosowaniu strategii „jednoczesnej budowy kilku okrętów”, stocznia Huntington Ingalls Shipbuilding może efektywniej zarządzać zasobami, co przekłada się na bardziej płynną produkcję oraz precyzyjne planowanie długoterminowe. Zakup materiałów na większą skalę oraz optymalizacja procesów produkcyjnych w ramach tej strategii pozwala na istotne obniżenie kosztów. W efekcie, US Navy zaoszczędzi aż 901 milionów dolarów. Równoczesna budowa czterech jednostek zapewni stabilność projektową i pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich oraz infrastruktury stoczniowej.
Śmigłowcowce typu America odgrywają kluczową rolę w operacjach grup amfibijnych oraz brygad ekspedycyjnych Korpusu Piechoty Morskiej USA, zapewniając wsparcie bojowe i zdolności desantowe. Okręty te zostały zaprojektowane do wykorzystania samolotów F-35B Lightning II, a także przemiennopłatów MV-22B Osprey. Priorytetyzacja lotnictwa pokładowego doprowadziła do zmian konstrukcyjnych, które pozbawiły te jednostki klasycznych cech okrętów desantowych, takich jak dok dla poduszkowców desantowych LCAC.
Okręty transportowe typu San Antonio odgrywają kluczową rolę w operacjach desantowych, zapewniając szybki i efektywny transport wojsk lądowych oraz ich sprzętu na obszar działań. Jednostki te zabierają do 500 żołnierzy Piechoty Morskiej wraz z ich wyposażeniem. Transport pomiędzy okrętem a lądem jest realizowany za pomocą pojazdów amfibijnych przewożonych wewnątrz kadłuba, a także śmigłowców i samolotów pionowego startu i lądowania.
Nowe kontrakty wpisują się w kontynuację dostaw takich jednostek, jak USS Richard M. McCool Jr. (LPD-29) – okrętu typu San Antonio, który trafił do Marynarki Wojennej na początku bieżącego roku. USS Richard M. McCool Jr. (LPD-29) to pierwsza jednostka tego typu, która została wyposażona w nowoczesny radar obrony powietrznej i przeciwrakietowej AN/SPY-6.
Nowe okręty nie tylko wzmocnią zdolności bojowe marynarki, ale także pozwolą na stopniowe wycofywanie starszych jednostek, utrzymując wysoki poziom gotowości operacyjnej na przyszłe dekady. Długoterminowe zobowiązania kontraktowe zapewniają stabilność produkcji i pełne wykorzystanie potencjału produkcyjnego stoczni Ingalls Shipbuilding aż do początku lat 30. XXI wieku.
Obecnie Ingalls buduje okręty typu America LHA Bougainville (LHA-8) i Fallujah (LHA-9) oraz okręty typu San Antonio Flight II Harrisburg (LPD-30), Pittsburgh (LPD-31) i Philadelphia (LPD-32).
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.