Huntington Ingalls Industries z kontraktem na budowę czterech okrętów desantowych

Stocznia Ingalls Shipbuilding, będąca częścią Huntington Ingalls Industries, zdobyła prestiżowy kontrakt o wartości 9,6 miliarda dolarów na budowę kolejnych czterech nowych okrętów desantowych dla US Navy.
Jak poinformowano, pierwszy kontrakt, opiewający na 5,79 miliarda dolarów, obejmuje budowę trzech okrętów desantowych-doków typu San Antonio Flight II – LPD-33, LPD-34 i LPD-35. Drugi kontrakt, o wartości 3,8 miliarda dolarów, dotyczy budowy śmigłowcowca szturmowego typu America (LHA) Helmand Province.
Dzięki zastosowaniu strategii „jednoczesnej budowy kilku okrętów”, stocznia Huntington Ingalls Shipbuilding może efektywniej zarządzać zasobami, co przekłada się na bardziej płynną produkcję oraz precyzyjne planowanie długoterminowe. Zakup materiałów na większą skalę oraz optymalizacja procesów produkcyjnych w ramach tej strategii pozwala na istotne obniżenie kosztów. W efekcie, US Navy zaoszczędzi aż 901 milionów dolarów. Równoczesna budowa czterech jednostek zapewni stabilność projektową i pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich oraz infrastruktury stoczniowej.
Śmigłowcowce typu America odgrywają kluczową rolę w operacjach grup amfibijnych oraz brygad ekspedycyjnych Korpusu Piechoty Morskiej USA, zapewniając wsparcie bojowe i zdolności desantowe. Okręty te zostały zaprojektowane do wykorzystania samolotów F-35B Lightning II, a także przemiennopłatów MV-22B Osprey. Priorytetyzacja lotnictwa pokładowego doprowadziła do zmian konstrukcyjnych, które pozbawiły te jednostki klasycznych cech okrętów desantowych, takich jak dok dla poduszkowców desantowych LCAC.
Okręty transportowe typu San Antonio odgrywają kluczową rolę w operacjach desantowych, zapewniając szybki i efektywny transport wojsk lądowych oraz ich sprzętu na obszar działań. Jednostki te zabierają do 500 żołnierzy Piechoty Morskiej wraz z ich wyposażeniem. Transport pomiędzy okrętem a lądem jest realizowany za pomocą pojazdów amfibijnych przewożonych wewnątrz kadłuba, a także śmigłowców i samolotów pionowego startu i lądowania.
Nowe kontrakty wpisują się w kontynuację dostaw takich jednostek, jak USS Richard M. McCool Jr. (LPD-29) – okrętu typu San Antonio, który trafił do Marynarki Wojennej na początku bieżącego roku. USS Richard M. McCool Jr. (LPD-29) to pierwsza jednostka tego typu, która została wyposażona w nowoczesny radar obrony powietrznej i przeciwrakietowej AN/SPY-6.
Nowe okręty nie tylko wzmocnią zdolności bojowe marynarki, ale także pozwolą na stopniowe wycofywanie starszych jednostek, utrzymując wysoki poziom gotowości operacyjnej na przyszłe dekady. Długoterminowe zobowiązania kontraktowe zapewniają stabilność produkcji i pełne wykorzystanie potencjału produkcyjnego stoczni Ingalls Shipbuilding aż do początku lat 30. XXI wieku.
Obecnie Ingalls buduje okręty typu America LHA Bougainville (LHA-8) i Fallujah (LHA-9) oraz okręty typu San Antonio Flight II Harrisburg (LPD-30), Pittsburgh (LPD-31) i Philadelphia (LPD-32).
Źródło: USNI News

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













