Pływający hydrodron, który bada m.in. przemieszczanie się rozlewów ropopochodnych pracuje w Porcie Gdynia dzięki dotacji z funduszy norweskich. Dzięki współpracy udało się pozyskać około 5,5 miliona złotych dofinansowania na realizację projektu.
„System monitoringu i obserwacji terenów portowych z wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform badawczych” – to dokładna nazwa projektu, który jest realizowany od początku lutego w gdyńskim porcie dzięki dofinansowaniu z tzw. funduszy norweskich.
Po portowym kanale pływa bezzałogowa mobilna platforma badawcza, w dużym uproszczeniu: hydrodron. To innowacja, która pozwala na wykorzystanie specjalistycznej aparatury pomiarowej. Testy będą trwać łącznie trzy lata i pozwolą m.in. na określenie miarodajności badań batymetrycznych i automatycznych poborów prób wody. Dzięki zebranym danym uda się stworzyć modele 3D, które będą przewidywać np. przemieszczanie się rozlewów ropopochodnych na terenie Portu Gdynia.
– W oparciu o analizy, raporty oraz obserwację w końcowej fazie przedsięwzięcia Zarząd Morskiego Portu Gdynia stworzy dokument zawierający rekomendacje w zakresie funkcjonowania jednostek bezzałogowych w portach morskich, który zostanie skierowany do instytucji państwowych zajmujących się niniejszą tematyką – informuje Port Gdynia.
Za inicjatywę jest odpowiedzialne międzynarodowe konsorcjum, które tworzy łącznie pięć podmiotów: Port Gdynia jako lider, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Morski, Norwegian Institute of Water Research oraz Miros AS. Całkowity koszt projektu to ponad 6,7 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi około 5,5 mln zł. Aż 85% środków pochodzi z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a 15% – z budżetu Polski. Podstawą funduszy EOG i funduszy norweskich jest porozumienie na rzecz ograniczenia nierówności społecznych i ekonomicznych w Europie. Polska jest jednym z beneficjentów tej idei.
Przypomnijmy, że Port Gdynia zrealizował już kilka innych projektów dotyczących bezzałogowych jednostek, choć do tej pory głównie latających. To specjalistyczny dron zaprojektowany na portowe potrzeby czy umowa podpisana z firmą Terra Hexen Sp. z o.o. dotycząca wdrożenia standardu bezpieczeństwa dronowego. Dodatkowo w porcie zostały już zainstalowane radary 3D do wykrywania bezzałogowych statków powietrznych.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.