Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

20 czerwca 2023 roku stał się dniem przełomowym w historii żeglugi wycieczkowej. Armator wycieczkowy Royal Caribbean zaprezentował swój najnowszy statek wycieczkowy – Icon of the Seas. Ta majestatyczna jednostka, o długości 365 metrów, wyporności 250 800 ton i dwudziestu pokładach, przez ostatnie dwa lata była budowana w stoczni Meyer Turku w Finlandii. Jej rozmiary przewyższają dotychczasowe wycieczkowce klasy Oasis, w tym jednostkę Wonder of the Seas.
Podczas czterodniowych prób morskich, ponad 450 specjalistów przeprowadziło testy głównych silników, dziobu i śrub napędowych, poziomów hałasu i wibracji. Po zakończeniu ostatecznych prac wykończeniowych, jednostka wyruszy w podróż na Florydę, skąd rozpocznie swoją działalność. Przed rozpoczęciem swojego dziewiczego rejsu zaplanowanego na 28 stycznia 2024 roku, armator planuje przeprowadzenie serii rejsów próbnych w grudniu i styczniu.
Icon of the Seas jest pierwszym z serii trzech zaplanowanych statków, z których kolejne dwa mają zostać dostarczone w latach 2025 i 2026. Jest to największy statek wycieczkowy na świecie, ale nie jest to jego jedyna zaleta. To również najbardziej przyjazny środowisku wycieczkowiec armatora Royal Caribbean, w którym zastosowano innowacyjne rozwiązania mające na celu minimalizację wpływu na środowisko naturalne.
Icon of the Seas zostanie wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak tzw. technologia „smarowania powietrzem”. W podwodnej części kadłuba zostanie umieszczona specjalna warstwa sztucznie wytwarzanych pęcherzyków powietrza, które zmniejszą opór tarcia między kadłubem a wodą. Dzięki temu, zużycie paliwa zostanie zminimalizowane, a emisja dwutlenku węgla ograniczona.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/polferries-i-muzeum-ii-wojny-swiatowej-zawarly-partnerstwo/
Icon of the Seas to nie tylko statek wycieczkowy, to przełomowy krok w przyszłość żeglugi. Ta unikalna jednostka zapewni pasażerom niezapomniane chwile na morzu, jednocześnie dbając o naszą planetę. To nowy standard podróżowania, który wprowadzi innowacje i inspirację dla branży rejsów morskich.
Statek został podzielony na różne strefy. Najbardziej widoczną z nich jest nowa AquaDome, olbrzymi, ważący 363 tony wynalazek inżynieryjny, który znajduje się na górnej części dziobu statku. Mimo że Icon of the Seas jest o około 15 000 ton większy od obecnie największego statku wycieczkowego na świecie, Wonder of the Seas, to jednak posiada mniejszą liczbę miejsc dla pasażerów – 5610 w porównaniu do 5734 na Wonder of the Seas. Jednak liczba kabin i apartamentów w 28 różnych kategoriach zapewnia jednostce maksymalną pojemność dla około 7600 osób, przewyższając tym samym liczbę 7084 osób na statku Wonder of the Seas.
Na statku znajdują się takie miejsca jak Royal Promenade czy otwarty Central Park, a także największa do tej pory wydzielona strefa dla gości korzystających z apartamentów, obejmująca trzy pokłady. W nowej sekcji AquaDome odbywać się będą pokazy nurków i akrobatów w AquaTheater. Ta część będzie miejscem, gdzie pasażerowie będą mogli spędzić czas w strefie z barem i restauracjami przy wodospadzie o wysokości 16,76 metra.
Na najwyższym pokładzie Thrill Island, gdzie znajduje się największy na statku park wodny o nazwie Category 6 oraz atrakcja o nazwie Crown’s Edge, będąca połączeniem toru przeszkód i atrakcji dla poszukiwaczy emocji, to jedno z wyróżniających się miejsc na rufie statku.
Natomiast w strefie statku Icon of the Seas przeznaczonej do relaksu, znajduje się Chill Island. To miejsce, usytuowane na górnych pokładach, jest wyposażone w pierwszy w ofercie Royal Caribbean bar z możliwością pływania, leżakami i stołami, które będą na wodzie, oraz cztery baseny.
Na statku znajduje się łącznie siedem basenów. Jedną z nowych, wyjątkowych stref jest The Hideaway. Znajduje się tam zawieszony basen, umiejscowiony na wysokości 41,15 metra nad poziomem morza oraz taras do opalania na kilku poziomach, dodatkowe jacuzzi i bar.
Royal Caribbean niedawno podał do publicznej wiadomości szczegóły dotyczące swojej unikalnej oferty gastronomicznej. Wśród nich znajduje się przestrzeń nawiązująca do lat 20. XX wieku pod nazwą Empire Supper Club oraz AquaDome Market – hala gastronomiczna z dedykowanymi strefami dla miłośników makaronu, sera i naleśników.
Realizacja przez armatora Royal Caribbean przez cały rok rejsów na statku wycieczkowym Icon of the Seas, obejmujących siedmiodniowe trasy wzdłuż wschodniego i zachodniego wybrzeża Karaibów z przystankami w portach Miami, z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju branży rejsów wycieczkowych.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM