Okręt desantowy LPD dla indonezyjskiego przemysłu stoczniowego [WIDEO]

Indonezyjska stocznia PT PAL, krótko po tym jak zdobyła kontrakt na budowę kolejnej pary okrętów desantowych LPD typu Tarlac, odniosła kolejny sukces w tym segmencie rynku zbrojeniowego.

Umowa, dotycząca sprzedaży okrętu desantowego-doku (LPD), podpisana 1 lipca 2022 roku, była częścią łącznie sześciu umów pomiędzy Indonezją a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi podpisanych podczas wizyty indonezyjskiego prezydenta Joko Widodo w Abu Dhabi.

PT PAL zaoferował swój projekt LPD, ministerstwu obrony ZEA w 2020 roku w odpowiedzi na Request for Information wydany kilku międzynarodowym stoczniowcom. Wybrany projekt to 163-metrowy wariant LPD firmy PT PAL, który jest dłuższy niż wariant zamówiony przez Filipiny w czerwcu 2022 r. i jest bliższy projektowi oferowanemu przez PT PAL w celu spełnienia wymagań malezyjskiego programu Royal Malaysian Navy’s Multi-Role Support Ship (MRSS).

Nowy emiracki desantowiec ma mieć wyporność około 12 500 ton, szerokość 24 m., zanurzenie 6 m., będzie w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 18 węzłów a jego prędkość ekonomiczna wyniesie 15 węzłów. Dodatkowa długość zaowocuje dłuższym lądowiskiem dla 3 średnich śmigłowców oraz hangarem wystarczająco dużym, aby pomieścić 2 średnie śmigłowce. Okręt ma mieće konfigurowalne wnęki na ładunki użyteczne, oraz zautomatyzowany system wodowania i odzyskiwania dla Rigid Hull Inflatable Boats (RHIB) i łodzi desantowych.

Uzbrojenie jednostki może się składać z różnych systemów uzbrojenia, np. z armaty kalibru 76 mm, zdalnie sterowanych stanowisk artyleryjskich kalibru 20-30 mm lub systemów przeciwrakietowych, wielkokalibrowych karabinów maszynowych i innych.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna