Iran: dwa tankowce zatrzymane pod zarzutem przemytu ropy

31 marca dwa tankowce zostały zatrzymane na wodach Zatoki Perskiej pod zarzutem przemytu ropy – o udaremnieniu procederu poinformowały agencje powiązane z rządem Iranu oraz Korpusem Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC). Obie jednostki skierowano do irańskiego portu, ich załogi – łącznie 25 marynarzy – zatrzymano. Choć w doniesieniach mowa o „przemycie ropy”, irańskie władze precyzują, że chodziło o 3 miliony litrów oleju napędowego, który miał zostać nielegalnie wywieziony z kraju.
W artykule
Zatrzymanie tankowców Star 1 i Vintage: szczegóły operacji IRGC
Agencja Tasnim, powołując się na przedstawicieli irańskiego IRGC, poinformowała, że operacja została przeprowadzona na wodach środkowej części Zatoki Perskiej. Ujawniono nazwy jednostek – Star 1 oraz Vintage – przy czym część zachodnich mediów wskazuje, że jeden z tankowców może być własnością podmiotów powiązanych ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Irańskie źródła podkreślają również, że skala przemytu miała być większa niż w dotychczas ujawnianych przypadkach, w których przechwytywano mniejsze jednostki lub ładunki.
Władze Iranu twierdzą, że zatrzymane statki są częścią zorganizowanej sieci zajmującej się przemytem paliw i nielegalnym wywozem surowców energetycznych z terytorium Iranu. Na pokładach jednostek miało znajdować się około 3 milionów litrów oleju napędowego. Tankowce zostały odholowane do terminalu w porcie Bushehr, gdzie – na mocy nakazu sądowego – ma nastąpić przeładunek surowca.
Jak podaje irańska agencja, identyfikacja tankowców była możliwa dzięki działaniom rozpoznania i monitorowania operacyjnego prowadzonym w rejonie portu Bushehr.
Groźby zamknięcia Cieśniny Ormuz i nowy ładunek z Chin: eskalacja napięć wokół Iranu
Zdarzenie wpisuje się w szerszy kontekst rosnących napięć w regionie Zatoki Perskiej. Władze Iranu odrzuciły niedawno list od Donalda Trumpa, w którym były prezydent USA domagał się rozmów w sprawie irańskiego programu nuklearnego, grożąc jednocześnie „poważnymi konsekwencjami”, w tym możliwym użyciem bombowców dalekiego zasięgu.
Kontradmirał Alireza Tangsiri, dowódca marynarki Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC), zapowiedział stanowczą odpowiedź w razie ataku na Iran. Jak podkreślił w sobotę, jeśli tylko otrzyma rozkaz, siły IRGC są gotowe natychmiast zamknąć Cieśninę Ormuz – kluczowy szlak transportu ropy naftowej.
Warto również odnotować, że 29 marca do Iranu zawinął drugi z dwóch statków handlowych, na pokładzie których znajdowały się komponenty wykorzystywane do produkcji paliwa rakietowego. Ładunek pochodził z Chin. Według doniesień medialnych, po przetworzeniu surowiec ten może posłużyć do wytworzenia paliwa stałego wystarczającego do uzbrojenia około 250 rakiet o średnim lub krótkim zasięgu.
Źródło: Tasnim/MD

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










