Jantar Unity w finalnej fazie przygotowań do prób morskich

Prototypowy prom Ro-Pax budowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej dla nowej marki POLSCA Baltic Ferries – przyszły Jantar Unity – zbliża się do prób morskich. Jednostka wyróżnia się nie tylko nowoczesnym napędem LNG z układem hybrydowym, ale także zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie manewrowości i zdolności operacyjnych.

Polski Ro-Pax – polska stocznia – polski interes

Na nabrzeżu Gdańskiej Stoczni Remontowej, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, trwają intensywne przygotowania do pierwszego wyjścia nowoczesnego promu w morze. Przyszły Jantar Unity – bo taką nazwę otrzyma jednostka NB101 – to pierwszy z serii promów Ro-Pax powstających dla krajowych armatorów w oparciu o zamówienie publiczne finansowane ze środków Skarbu Państwa. Środki przeznaczone na realizację całego programu budowy promów Ro-Pax wynoszą 1,3 mld zł.

Kadłub jednostki został już pomalowany w barwy nowej marki POLSCA Baltic Ferries, a na nabrzeżu stoczniowym trwają ostatnie prace wyposażeniowe.

Symboliczne znaczenie tego etapu prac podkreślił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który na portalu X przypomniał, że to pierwszy widoczny efekt programu budowy nowej floty promowej dla polskich armatorów.

Hybrydowy prom pasażersko-towarowy nowej generacji

Budowany w Gdańsku Jantar Unity będzie napędzany czterema silnikami wykorzystującymi skroplony gaz ziemny (LNG), wspomaganymi układem bateryjnym. Taki napęd, wpisujący się w ideę zielonej żeglugi, został zintegrowany z dwoma pędnikami azymutalnymi na rufie oraz parą dziobowych sterów strumieniowych. Takie rozwiązanie gwarantuje jednostce znacznie lepsze zdolności manewrowe – zwłaszcza w ciasnych przestrzeniach portowych.

Prom ma długość całkowitą 195,6 m i szerokość 32,2 m. Linia ładunkowa osiąga 4100 metrów, co pozwoli na jednoczesne przewożenie różnego typu ładunków – od naczep po zestawy z kierowcami. Na pokładzie znajdzie się również przestrzeń dla 400 pasażerów i załogi liczącej 50 osób. Projektowana prędkość eksploatacyjna wynosi 19 węzłów.

Z Unity Line do POLSCA Baltic Ferries

Pierwotne założenia projektu przewidywały podział zamówienia pomiędzy Unity Line (Grupa PŻM) i Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries). Ostatecznie jednak zdecydowano o utworzeniu wspólnej spółki armatorskiej – POLSCA Baltic Ferries – w ramach której Jantar Unity będzie wykonywać rejsy komercyjne. Decyzja ta ma charakter nie tylko wizerunkowy, ale i strategiczny – wpisuje się w trend konsolidacji sił polskiej żeglugi promowej.

Podpisanie listu intencyjnego w sprawie powołania POLSCA miało miejsce 16 maja br. w Szczecinie, z udziałem przedstawicieli Unity Line, Euroafrica Linie Żeglugowe oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Jantar – zapowiedź nowego etapu

Budowa promów Ro-Pax NB101 i NB102 to największy projekt pasażersko-towarowy realizowany obecnie w gdańskiej stoczni. Jantar Unity nie jest jedynie techniczną odpowiedzią na potrzeby rynku – to także symbol powrotu do ambicji państwa żeglugowego. Jednostki nowej generacji – budowane w Gdańsku, eksploatowane przez polskich armatorów i finansowane ze środków krajowych – wpisują się w program odbudowy krajowego potencjału żeglugowego.

Warto dodać, że Jantar Unity to nie tylko prom, lecz nowy standard – wyznaczający kierunek zarówno w obsłudze pasażerów, jak i budowaniu silnej marki polskiej żeglugi na Bałtyku.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski