Jantar Unity w finalnej fazie przygotowań do prób morskich
Opublikowane:
28 sierpnia, 2025
Fot. @A_Marchewka/X
Prototypowy prom Ro-Pax budowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej dla nowej marki POLSCA Baltic Ferries – przyszły Jantar Unity – zbliża się do prób morskich. Jednostka wyróżnia się nie tylko nowoczesnym napędem LNG z układem hybrydowym, ale także zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie manewrowości i zdolności operacyjnych.
W artykule
Polski Ro-Pax – polska stocznia – polski interes
Na nabrzeżu Gdańskiej Stoczni Remontowej, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, trwają intensywne przygotowania do pierwszego wyjścia nowoczesnego promu w morze. Przyszły Jantar Unity – bo taką nazwę otrzyma jednostka NB101 – to pierwszy z serii promów Ro-Pax powstających dla krajowych armatorów w oparciu o zamówienie publiczne finansowane ze środków Skarbu Państwa. Środki przeznaczone na realizację całego programu budowy promów Ro-Pax wynoszą 1,3 mld zł.
Kadłub jednostki został już pomalowany w barwy nowej marki POLSCA Baltic Ferries, a na nabrzeżu stoczniowym trwają ostatnie prace wyposażeniowe.
Symboliczne znaczenie tego etapu prac podkreślił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który na portalu X przypomniał, że to pierwszy widoczny efekt programu budowy nowej floty promowej dla polskich armatorów.
Nasz rząd przeznaczył 1,3 mld zł na budowę nowych promów dla polskich armatorów. A tak wyglądają pierwsze efekty naszych prac.
POLSCA wpływa na Bałtyk. Nowa flota i nowa marka z Polski do Skandynawii. Jeszcze w tym roku pierwszy prom wejdzie do eksploatacji.#RobimyNieGadamypic.twitter.com/4XUheHvYtJ
Hybrydowy prom pasażersko-towarowy nowej generacji
Budowany w Gdańsku Jantar Unity będzie napędzany czterema silnikami wykorzystującymi skroplony gaz ziemny (LNG), wspomaganymi układem bateryjnym. Taki napęd, wpisujący się w ideę zielonej żeglugi, został zintegrowany z dwoma pędnikami azymutalnymi na rufie oraz parą dziobowych sterów strumieniowych. Takie rozwiązanie gwarantuje jednostce znacznie lepsze zdolności manewrowe – zwłaszcza w ciasnych przestrzeniach portowych.
Prom ma długość całkowitą 195,6 m i szerokość 32,2 m. Linia ładunkowa osiąga 4100 metrów, co pozwoli na jednoczesne przewożenie różnego typu ładunków – od naczep po zestawy z kierowcami. Na pokładzie znajdzie się również przestrzeń dla 400 pasażerów i załogi liczącej 50 osób. Projektowana prędkość eksploatacyjna wynosi 19 węzłów.
Z Unity Line do POLSCA Baltic Ferries
Pierwotne założenia projektu przewidywały podział zamówienia pomiędzy Unity Line (Grupa PŻM) i Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries). Ostatecznie jednak zdecydowano o utworzeniu wspólnej spółki armatorskiej – POLSCA Baltic Ferries – w ramach której Jantar Unity będzie wykonywać rejsy komercyjne. Decyzja ta ma charakter nie tylko wizerunkowy, ale i strategiczny – wpisuje się w trend konsolidacji sił polskiej żeglugi promowej.
Podpisanie listu intencyjnego w sprawie powołania POLSCA miało miejsce 16 maja br. w Szczecinie, z udziałem przedstawicieli Unity Line, Euroafrica Linie Żeglugowe oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Jantar – zapowiedź nowego etapu
Budowa promów Ro-Pax NB101 i NB102 to największy projekt pasażersko-towarowy realizowany obecnie w gdańskiej stoczni. Jantar Unity nie jest jedynie techniczną odpowiedzią na potrzeby rynku – to także symbol powrotu do ambicji państwa żeglugowego. Jednostki nowej generacji – budowane w Gdańsku, eksploatowane przez polskich armatorów i finansowane ze środków krajowych – wpisują się w program odbudowy krajowego potencjału żeglugowego.
Warto dodać, że Jantar Unity to nie tylko prom, lecz nowy standard – wyznaczający kierunek zarówno w obsłudze pasażerów, jak i budowaniu silnej marki polskiej żeglugi na Bałtyku.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.