Kolejne szczegóły dotyczące przyszłych niszczycieli BMD

23 grudnia japońskie Ministerstwo Obrony ogłosiło plan wydatków na rok 2023 w którym zawarto szczegóły przyszłych japońskich niszczycieli obrony przeciwrakietowej (BMD), znanych jako ASEV (Aegis System-Equipped Vessels).

ASEV to okręt, który ma zapewnić obronę Japonii przed zagrożeniem atakiem rakietami balistycznymi, głównie ze strony Korei Północnej i zastąpić w tej roli skasowany w 2020 roku program budowy instalacji brzegowych Aegis Ashore.

W Japonii, zwłaszcza od 2016 roku, zagrożenie rakietami balistycznymi ze strony Korei Północnej traktowane jako realny problem. Od tego czasu niszczyciele wyposażone w systemy Aegis Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSDF) są rozmieszczone na Morzu Japońskim, aby być w pogotowiu w przypadku wystrzelenia rakiet balistycznych przez Koreę Północną.

MoD deklaruje potrzebę posiadania dwóch nowych okrętów ASEV, aby odciążyć posiadane niszczyciele obrony powietrznej. Nowe okręty o większych możliwościach niż istniejące niszczyciele mają być zdolne do radzenia sobie z obecnymi zagrożeniami balistycznymi, ale także do neutralizacji hipersonicznych pocisków szybujących (HGV).

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/chiny-rozpoczynaja-zakrojone-na-szeroka-skale-cwiczenia-w-ciesninie-tajwanskiej/

W tym celu okręty mają być uzbrojone w pociski SM-6. Ponadto mają przenosić rozwijaną obecnie ulepszoną wersję pocisków przeciwokrętowych typu 12. Dodatkowo okręty powinny być w stanie przyjąć przyszłe pociski, takie jak amerykański przechwytujący pocisk hipersoniczny. ASEV powinny mieć nie mniej niż 80 komór VLS – 6×8 VLS na przednim pokładzie i 4×8 nad hangarem dla helikopterów.

Wstępne informacje dotyczące ASEV to: 210 metrów długości i 40 metrów szerokości, wyporność 20 000 ton i załoga licząca około 110 osób. Komfort załogi na pokładzie będzie priorytetem, ponieważ wszyscy członkowie załogi będą mieli zapewnione osobne kabiny. Pod względem długości i wyporności ASEV odpowiada DDH typu Izumo (248 metrów długości, standardowa wyporność 19500 ton), największej jednostce w JMSDF.

Opublikowany dokument podaje docelowy termin oddania do użytku obu niszczycieli. JMDF planuje otrzymać je do FY2027, czyli między kwietniem 2027 a marcem 2028 roku. Czas ten jest niezbędny do opracowania systemu J7.B Aegis Weapon System (AWS), który będzie dostosowany do tych okrętów. Wersja J7.B to integracja radaru SPY-7 z J7 (BL9), najnowszym oprogramowaniem instalowanym obecnie przez okręty JMSDF z systemem Aegis. System J7.B został pomyślnie przetestowany w sierpniu 2022 roku przez Missile Defense Agency (MDA).

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.

    Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD

    Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

    PGZ Stocznia Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika / Portal Stoczniowy
    Fot. JFD

    Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.

    Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej

    Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.

    Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.

    Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.

    Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy

    Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.

    Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.

    Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.

    Zródło: PGZ Stocznia Wojenna