Kolejne szczegóły dotyczące przyszłych niszczycieli BMD

23 grudnia japońskie Ministerstwo Obrony ogłosiło plan wydatków na rok 2023 w którym zawarto szczegóły przyszłych japońskich niszczycieli obrony przeciwrakietowej (BMD), znanych jako ASEV (Aegis System-Equipped Vessels).
ASEV to okręt, który ma zapewnić obronę Japonii przed zagrożeniem atakiem rakietami balistycznymi, głównie ze strony Korei Północnej i zastąpić w tej roli skasowany w 2020 roku program budowy instalacji brzegowych Aegis Ashore.
W Japonii, zwłaszcza od 2016 roku, zagrożenie rakietami balistycznymi ze strony Korei Północnej traktowane jako realny problem. Od tego czasu niszczyciele wyposażone w systemy Aegis Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSDF) są rozmieszczone na Morzu Japońskim, aby być w pogotowiu w przypadku wystrzelenia rakiet balistycznych przez Koreę Północną.
MoD deklaruje potrzebę posiadania dwóch nowych okrętów ASEV, aby odciążyć posiadane niszczyciele obrony powietrznej. Nowe okręty o większych możliwościach niż istniejące niszczyciele mają być zdolne do radzenia sobie z obecnymi zagrożeniami balistycznymi, ale także do neutralizacji hipersonicznych pocisków szybujących (HGV).
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/chiny-rozpoczynaja-zakrojone-na-szeroka-skale-cwiczenia-w-ciesninie-tajwanskiej/
W tym celu okręty mają być uzbrojone w pociski SM-6. Ponadto mają przenosić rozwijaną obecnie ulepszoną wersję pocisków przeciwokrętowych typu 12. Dodatkowo okręty powinny być w stanie przyjąć przyszłe pociski, takie jak amerykański przechwytujący pocisk hipersoniczny. ASEV powinny mieć nie mniej niż 80 komór VLS – 6×8 VLS na przednim pokładzie i 4×8 nad hangarem dla helikopterów.
Wstępne informacje dotyczące ASEV to: 210 metrów długości i 40 metrów szerokości, wyporność 20 000 ton i załoga licząca około 110 osób. Komfort załogi na pokładzie będzie priorytetem, ponieważ wszyscy członkowie załogi będą mieli zapewnione osobne kabiny. Pod względem długości i wyporności ASEV odpowiada DDH typu Izumo (248 metrów długości, standardowa wyporność 19500 ton), największej jednostce w JMSDF.
Opublikowany dokument podaje docelowy termin oddania do użytku obu niszczycieli. JMDF planuje otrzymać je do FY2027, czyli między kwietniem 2027 a marcem 2028 roku. Czas ten jest niezbędny do opracowania systemu J7.B Aegis Weapon System (AWS), który będzie dostosowany do tych okrętów. Wersja J7.B to integracja radaru SPY-7 z J7 (BL9), najnowszym oprogramowaniem instalowanym obecnie przez okręty JMSDF z systemem Aegis. System J7.B został pomyślnie przetestowany w sierpniu 2022 roku przez Missile Defense Agency (MDA).
Autor: TDW

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











