JMSDF przetestują F-35B na pokładzie JS Kaga u wybrzeży San Diego

Japońskie Morskie Siły Samoobrony (JMSDF) zapowiadają przeprowadzenie operacji lotniczych na pokładzie śmigłowcowca JS Kaga z wykorzystaniem samolotów F-35B Lightning II. Testy odbędą się na wodach Kalifornii w dniach od 5 października do 18 listopada.
Śmigłowcowiec typu Izumo (w Japonii klasyfikowany jako „niszczyciel śmigłowcowy”) JS Kaga (DDH 184) został poddany modernizacji która to umożliwia wykorzystanie i obsługę myśliwców F-35B produkcji Lockheed Martin. Zgodnie z komunikatem prasowym JMSDF, próby morskie będą przeprowadzane przy wsparciu Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, a ich celem jest zebranie danych niezbędnych do pełnej integracji F-35B z niszczycielami typu Izumo. W ramach testów planowane są m.in. krótkie starty, pionowe lądowania oraz pełna operacyjność pokładowa F-35B.
Próby na JS Kaga są częścią misji „Indo-Pacific Deployment 2024” (IPD24), której zadaniem jest wzmocnienie obecności Japonii w regionie Indo-Pacyfiku. Jak podaje portal Naval News, modyfikacje obydwu śmigłowcowców typu Izumo – JS Izumo (DDH 183) i JS Kaga (DDH 184) – są realizowane w dwóch głównych fazach, które zbiegają się z remontem głownym tych okrętów, odbywającymi się co pięć lat. JMSDF zakłada, że oba okręty ukończą modernizacje i staną się lekkimi lotniskowcami, zdolnymi do operowania myśliwcami F-35B, około roku budżetowego 2027.
Prace modernizacyjne na JS Kaga rozpoczęły się w marcu 2022 roku w stoczni Japan Marine United (JMU) w Kure, Hiroszima o czym pisaliśmy na naszym portalu. Pierwsza faza modyfikacji obejmowała przeprojektowanie kadłuba okrętu z trapezoidalnej w kwadratową, na wzór okrętów desantowych typu Wasp i America z US Navy. Dodatkowo, pokład startowy został wzmocniony, aby wytrzymać większe obciążenia, zainstalowano dodatkowe światła nawigacyjne, namalowano żółte linie na pokładzie niezbędne do startów i lądowań F-35B oraz zamontowano odporne na wysokie temperatury miejsca do pionowych lądowań.
Ministerstwo Obrony Japonii planuje zakup łącznie 42 myśliwców F-35B oraz 105 wersji F-35A. F-35B mają zostać rozmieszczone na bazie lotniczej Nyutabaru, na wyspie Kiusiu, co ma na celu wzmocnienie zdolności obronnych Japonii na jej południowych, odległych wyspach, w tym w pobliżu spornych wysp Senkaku/Diaoyu. Te wyspy są kontrolowane przez Japonię, ale ich roszczenia zgłaszają także Chiny i Tajwan.
W kontekście odrodzenia japońskiego lotnictwa pokładowego, testy F-35B na pokładzie JS Kaga to krok milowy, który umacnia obecność Japonii na globalnej arenie morskiej. Coraz bliższa realizacja tych planów sprawia, że Japonia odzyskuje swoje skrzydlate ambicje, dostosowując flotę do współczesnych wyzwań, zarówno w regionie Indo-Pacyfiku, jak i na szerszych wodach całego świata. Rozwój technologiczny w połączeniu z uzupełnieniem działań o F-35B, to wyraźny sygnał dla rywalizujących mocarstw, że Japonia wraca do gry – nie tylko jako siła obronna, ale i jako aktywny gracz w morskich operacjach ofensywnych.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













