Modernizacja japońskiego śmigłowcowca na lotniskowiec bliska ukończenia
Opublikowane:
30 grudnia, 2022
Fot. @betafujihara/Twitter
Prace modyfikacyjne, przekształcające niszczyciel śmigłowcowy Japońskich Morskich Sił Samoobrony JS Kaga na lotniskowiec wykorzystujący samoloty F-35B, prowadzone w doku w Kure City w prefekturze Hiroszima, położonej w zachodniej części japońskiej wyspy Honshu, są bliskie ukończenia.
Kaga, drugi okręt typu Izumo, został zaprojektowany jako śmigłowcowiec zwalczania okrętów podwodnych. W 2018 roku japoński rząd zdecydował się jednak na modyfikację okrętów typu Izumo, która to umożliwiać będzie wykorzystanie i obsługę myśliwców F-35B. Ma to na celu przede wszystkim wzmocnienie zdolności obrony powietrznej, zwłaszcza w regionie Pacyfiku, a także uzupełnienie działań LHA/LHD US Navy o F-35B.
Modyfikacje te mają również na celu wzmocnienie obecności Japonii w rejonie Indo-Pacyfiku Japan Maritime Self-Defense Force (JMSDF), przez prowadzenie długotrwałych operacji z wykorzystaniem okrętów lotniczych.
Modyfikacja okrętu typu Izumo polega głównie na zmianie kształtu dziobu z obecnego kształtu trapezu na kwadratowy oraz nałożeniu powłoki termoodpornej na pokład lotniczy.
Pierwsza część modyfikacji okrętu Izumo zakończona została w 2021 roku i przeprowadził testy lądowania i startu z F-35B US Marine Corps. Modyfikacja Izumo podzielona była na dwie fazy. W pierwszej fazie rufowa część nadbudówki została pokryta powłoką żaroodporną, w drugiej natomiast zmodyfikowany zostanie kształt części dziobowej. Rozpoczęcie drugiej fazy modyfikacji zaplanowano na marzec 2025 r., a zakończenie prac na początek 2027 r.
Modyfikacja drugiego okrętu Kaga jest obecnie w pierwszej fazie prac, która obejmuje nałożenie powłok żaroodpornych oraz zmianę kształtu części dziobowej. Oczekuje się, że prace te zostaną zakończone do marca 2023 r., a kolejna druga faza modyfikacji odbędzie się między rokiem budżetowym 2026, a rokiem budżetowym 2027. Kadłub zostanie również ponownie wyważony i wzmocniony konstrukcyjnie, aby dostosować się do zwiększonej masy myśliwców. Oczekuje się, że pierwsza faza modyfikacji zostanie zakończona do marca 2024 r., a druga faza modyfikacji nastąpi między rokiem budżetowym 2026, a rokiem budżetowym 2027.
Samoloty F-35B, które trafią na pokład typu Izumo, będą obsługiwać Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony. Pierwszych 6 samolotów zostanie zaokrętowanych w roku budżetowym 2024, a dwa następne w roku budżetowym 2025. W sumie będą to 42 samoloty.
Na okręcie Kaga zakończono już prace nad przekształceniem części dziobowej i jest w trakcie nakładania powłoki odpornej na ciepło na rufowej części nadbudówki. Powłoka żaroodporna jest tam nakładana po to, aby wytrzymać ciepło spalin generowane podczas pionowego lądowania F-35B. 27 grudnia 4 Flotylla Eskortowa JMSDF, opublikowała pierwszy raz na Twitterze widok okrętu Kaga, na którym widać przekształcenie jego części dziobowej.
Źródło: US Navy
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.