Jordania reaguje na kryzys transportowy na Morzu Czerwonym
Opublikowane:
13 maja, 2024
Fot. Wikipedia
W odpowiedzi na rosnące koszty transportu spowodowane niepokojami na Morzu Czerwonym, Jordania adaptuje swoje strategie logistyczne. Premier Bishr Khasawneh ogłosił przedłużenie zwolnień z opłat celnych oraz podatku od sprzedaży dla frachtu morskiego do końca czerwca b.r., co jest próbą złagodzenia wpływu wzrostu cen importowanych dóbr podstawowych.
Od listopada ubiegłego roku, w kontekście eskalacji napięć na Bliskim Wschodzie, Morze Czerwone stało się obszarem zwiększonej aktywności militarnej. Rebelianci Huti, wspierani przez Iran i działający w Jemenie, intensyfikują ataki na statki handlowe przepływające przez strategicznie ważne wody. W związku z tym, Cieśnina Bab-el-Mandeb, kluczowy szlak żeglugowy dla Jordanii, staje się coraz bardziej ryzykowna z powodu ataków rakietowych Huti, trwających od listopada 2023 roku.
Dane opublikowane przez Jordanian Logistics Association (JLA) wskazują na 20-procentowy spadek przewozów kontenerowych w pierwszym kwartale tego roku, z 109 674 kontenerów w ubiegłym roku do 87 708 obecnie. Eksport również zanotował znaczący spadek o 29%, co dodatkowo komplikuje sytuację logistyczną w kraju.
Nowe zagrożenia atakami na statki handlowe przez Huti mogą jeszcze bardziej skomplikować sytuację w portach Morza Czerwonego, takich jak Akaba. Tymczasem, Port Salalah w Omanie przedstawia się jako atrakcyjna alternatywa dla długiej trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Salalah oferuje nowe opcje multimodalne dla linii żeglugowych szukających szybszych tras pomiędzy Azją a Ameryką i Europą, z możliwością rozładunku części ładunku w Omanie i dalszego transportu drogą lądową do bezpieczniejszego Jeddah w Arabii Saudyjskiej.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.