Ten nietuzinkowy statek jest własnością Babcock Schulte Energy, będącą joint venture Babcock International Group i Bernhard Schulte Shipmanagement z udziałami 50:50, natomiast obecnie jest w czarterze spółki Blue LNG, będącej z kolei wspólnym przedsięwzięciem Nauticor GmbH & Co. KG (ważnego dystrybutora LNG jako paliwa żeglugowego; 90% udziałów) i Klaipėdos Nafta (dostawcy infrastruktury energetycznej i operatora pływającego terminala gazowego w Kłajpedzie – Floating Storage Regasification Unit; 10 proc. udziałów).
[powiazane1]
Statek pływa pod banderą cypryjską. Jednostka klasy GSV (Gas Supply Vessel), mająca dwa zbiorniki o łącznej pojemności 7500 m sześc., dobre własności manewrowe i dwie pompy o łącznej wydajności od 60 do 1250 m sześc. na godzinę, ma zapewnić dostępność „błękitnego paliwa” do silników okrętowych w rejonie Bałtyku. Może je przy tym przekazywać także dużym statkom.
Zamówienie na Kairosa złożono w grudniu 2016 roku, wkrótce po zawarciu umowy czarterowej z Babcock Schulte Energy. Budowa statku rozpoczęła się w stoczni Hyundai Mipo Dockyard w Ulsanie w Republice Korei od cięcia blach w listopadzie 2017 roku, zaś w lutym bieżącego roku położono jego stępkę. W październiku nastąpił odbiór jednostki od producenta. Statek wyposażono w system Fuel Gas Supply Vessel Zero (FGSV0), opracowany przez Babcocka. Pozwala on wyeliminować uwalnianie się do atmosfery gazu odparowywanego w wyniku normalnych procesów przeładunkowych, zmniejszając w ten sposób negatywny wpływ na środowisko naturalne.
[powiazane2]
Natomiast inny system – sprężania gazu ziemnego (Compressed Natural Gas – CNG) – służy do przechowywania oparów powrotnych gazu z statku bunkrującego i ponownego wykorzystania w charakterze paliwa. W związku z zastosowaniem tych systemów, zdecydowano o wyborze napędu dla Kairosa. Są nim dwupaliwowe czterosuwowe silniki wysokoprężne produkcji Wärtsilä, które pracują także na LNG. W ten sposób Kairos zasila jednostki w ekologiczne paliwo i sam nie jest dla niego zagrożeniem.
Kairos powstał pod nadzorem Lloyd’s Register. Ma klasę lodową 1A FS, czyli szwedzko-fińską, umożliwiającą żeglugę w świeżym lodzie na Bałtyku i wchodzenie do portów obu tych krajów. Statek ma pojemność brutto 8070 jednostek, nośność 4376 t, 117 m długości, 20 m szerokości i zanurzenie 4,3 m. Obsługuje go załoga złożona z 14 osób. Wspomniane silniki główne zapewniają prędkość maksymalną 13,1 węzła i eksploatacyjną 12,2 węzła.
Podpis: kb