Prawie sześć miesięcy po tym, jak Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła projekt ustawy zmuszający kraje Zatoki Gwinejskiej do karania piractwa i zbrojnych napadów na morzu, Kamerun przyjął ustawę o zwalczaniu piractwa i ogólnym bezpieczeństwie żeglugi morskiej na swoich wodach terytorialnych.
27 grudnia, prezydent Paul Biya podpisał ustawę, czyniąc Kamerun drugim krajem w regionie, który uchwalił krajowe ramy prawne dotyczące zwalczania piractwa i przestępstw morskich. Nigeria jako pierwsza przyjęła podobne prawo w 2019 roku.
Prawo to jest kamieniem milowym w bezpieczeństwie morskim Zatoki Gwinejskiej, a krajowe władze morskie Kamerunu są uprawnione do karania wszelkich nielegalnych działań zagrażających bezpiecznej żegludze na jej wodach terytorialnych.
W szczególności ustawa surowo traktuje przestępstwa związane z piractwem, terroryzmem na pokładzie statków, zanieczyszczaniem dróg wodnych i finansowaniem aktów piractwa. Za wszystkie te przestępstwa grozi kara dożywotniego pozbawienia wolności, jeśli wyrok skazujący jest prawomocny. Grzywny natomiast wahają się od 16 tys. do 4 mln dolarów w zależności od przestępstwa.
Choć wody terytorialne Kamerunu pozostawały stosunkowo bezpieczne, kilka incydentów piractwa odnotowanych od 2019 roku skłoniło rząd do podjęcia tych działań. Podstawowym celem było zagwarantowanie bezpieczeństwa statków na kotwicowisku Doula, głównie przy użyciu lokalnych uzbrojonych strażników na pokładach statków. Obecnie obowiązujące ramy prawne powinny działać jako wiarygodny czynnik odstraszający gangi pirackie.
Co najważniejsze, w miarę jak piractwo w Zatoce Gwinejskiej przekształca się w inne przestępstwa morskie, takie jak kradzież ropy naftowej, zachęca się kraje regionu do wzmocnienia ich krajowych zdolności w zakresie utrzymania bezpieczeństwa morskiego. Dlatego też krok Kamerunu w kierunku harmonizacji krajowych ram prawnych dotyczących zapobiegania piractwu i rozbojom na morzu jest krokiem we właściwym kierunku.
Ramy regionalne, takie jak kodeks postępowania z Jaunde, odegrały istotną rolę w ograniczaniu piractwa. Jednak przejście na prawo krajowe jest jeszcze bardziej skuteczne.
To niesamowita wiadomość dla Kamerunu i całego regionu. Z pewnością przyda się, gdyż region Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Środkowej (ECCAS) obecnie pracuje nad przyjęciem ustawy uzupełniającej, która dotyczy przekazywania osób podejrzanych o piractwo.
dr. Ifesinachi Okafor-Yarwood, specjalista ds. bezpieczeństwa morskiego z Uniwersytetu St. Andrews w Szkocji
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.