Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Prawie sześć miesięcy po tym, jak Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła projekt ustawy zmuszający kraje Zatoki Gwinejskiej do karania piractwa i zbrojnych napadów na morzu, Kamerun przyjął ustawę o zwalczaniu piractwa i ogólnym bezpieczeństwie żeglugi morskiej na swoich wodach terytorialnych.
27 grudnia, prezydent Paul Biya podpisał ustawę, czyniąc Kamerun drugim krajem w regionie, który uchwalił krajowe ramy prawne dotyczące zwalczania piractwa i przestępstw morskich. Nigeria jako pierwsza przyjęła podobne prawo w 2019 roku.
Prawo to jest kamieniem milowym w bezpieczeństwie morskim Zatoki Gwinejskiej, a krajowe władze morskie Kamerunu są uprawnione do karania wszelkich nielegalnych działań zagrażających bezpiecznej żegludze na jej wodach terytorialnych.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/bank-ue-sfinansuje-rozwoj-najwiekszego-portu-morskiego-na-litwie/
W szczególności ustawa surowo traktuje przestępstwa związane z piractwem, terroryzmem na pokładzie statków, zanieczyszczaniem dróg wodnych i finansowaniem aktów piractwa. Za wszystkie te przestępstwa grozi kara dożywotniego pozbawienia wolności, jeśli wyrok skazujący jest prawomocny. Grzywny natomiast wahają się od 16 tys. do 4 mln dolarów w zależności od przestępstwa.
Choć wody terytorialne Kamerunu pozostawały stosunkowo bezpieczne, kilka incydentów piractwa odnotowanych od 2019 roku skłoniło rząd do podjęcia tych działań. Podstawowym celem było zagwarantowanie bezpieczeństwa statków na kotwicowisku Doula, głównie przy użyciu lokalnych uzbrojonych strażników na pokładach statków. Obecnie obowiązujące ramy prawne powinny działać jako wiarygodny czynnik odstraszający gangi pirackie.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/gdzie-poszukiwac-strategiczno-politycznych-przyczyn-upadku-mw-rp-analiza-2/
Co najważniejsze, w miarę jak piractwo w Zatoce Gwinejskiej przekształca się w inne przestępstwa morskie, takie jak kradzież ropy naftowej, zachęca się kraje regionu do wzmocnienia ich krajowych zdolności w zakresie utrzymania bezpieczeństwa morskiego. Dlatego też krok Kamerunu w kierunku harmonizacji krajowych ram prawnych dotyczących zapobiegania piractwu i rozbojom na morzu jest krokiem we właściwym kierunku.
Ramy regionalne, takie jak kodeks postępowania z Jaunde, odegrały istotną rolę w ograniczaniu piractwa. Jednak przejście na prawo krajowe jest jeszcze bardziej skuteczne.
To niesamowita wiadomość dla Kamerunu i całego regionu. Z pewnością przyda się, gdyż region Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Środkowej (ECCAS) obecnie pracuje nad przyjęciem ustawy uzupełniającej, która dotyczy przekazywania osób podejrzanych o piractwo.
dr. Ifesinachi Okafor-Yarwood, specjalista ds. bezpieczeństwa morskiego z Uniwersytetu St. Andrews w Szkocji
Źródło: US Navy


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz