Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Kilka słów o napawaniu

Spawalnictwo jest całkiem rozbudowaną dziedziną budowlaną, która zawiera w sobie wiele metod oraz sposobów działania. W dzisiejszym artykule skupimy się na napawaniu, a więc technice, która nie jest zbyt znana szerszemu gronu odbiorców, a o której warto coś wiedzieć.

W artykule

Aby najlepiej zrozumieć istotę napawania, warto na początku wiedzieć, na czym ono konkretnie polega. Napawanie to nic innego jak pokrywanie danej powierzchni metalowej spoiną (a więc stopionym innym materiałem – najczęściej również metalem). Dzięki temu na powierzchni tej powstaje tak zwana „napoina”, a więc połączenie powierzchni ze spoiną. Napawanie służy głównie temu, by naprawić daną rzecz – poprzez zniwelowanie ubytków, załatanie dziur czy też wzmocnienie całego materiału poprzez dodanie do niego innego, mocniejszego. Napawanie jednak często używane jest do tego, by uszlachetnić dany przedmiot.

A jakie są podstawowe rodzaje napawania?

Elektroda otulona

Dzięki temu, że spawanie oraz napawanie przy użyciu elektrody otulonej jest stosunkowo tanie – metoda ta stała się chyba najpopularniejszą metodą napawania. Rodzaj ten został wymyślony, wcielony w życie oraz opatentowany już na początku XX wieku, co daje nam ponad stuletnią tradycję napawania przy użyciu elektrody. Warto wiedzieć, że napawać w ten sposób można nawet w domu – będą to jednak wyłącznie drobne naprawy czy regeneracje.

Tutaj przeczytasz o technikach napawania https://ekod.com.pl/oferta/materialy-spawalnicze/napawanie/

Gaz

Jak można się było spodziewać – napawanie może odbywać się również przy pomocy specjalnego gazu. Najczęściej wykorzystuje się acetylen. To dzięki niemu mamy szanse stworzyć gładkie i estetycznie wyglądające napoiny. Warto jednak pamiętać, że nie będą one zbyt grube. Napawanie gazem bowiem polega na tym, że rozgrzany do tysięcy stopni Celsjusza gaz nadtapia powierzchnię, którą chcemy zregenerować i dzięki temu ją naprawia, wypełniając ubytki stopionym materiałem.

Plazma

Warto jednak znać jedną z najbardziej nowoczesnych technik napawania. A jest nią napawanie przy użyciu plazmy. Technologia ta jest droższa od poprzednich, aczkolwiek wykorzystuje się ją przy poważniejszych pracach – na przykład podczas napawania silników czy walców hutniczych. Warto wiedzieć, że łuk plazmowy, który służy do napawania, pozyskuje się dopiero przy olbrzymiej temperaturze nawet 24 tysięcy stopni Celsjusza! W łuku tym umieszcza się materiał, którym będziemy chcieli stworzyć spoinę. Później wystarczy już tylko nanieść go na powierzchnię napawaną.

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.