Kolejna partia kokainy przechwycona w Porcie Rotterdam

Holenderskie służby udaremniły przemyt ponad 700 kilogramów kokainy w porcie Rotterdam, przechwytując łącznie kilka transportów narkotyków w ciągu zaledwie tygodnia. Policja wskazuje, że docelowi odbiorcy kontenerów najprawdopodobniej nie byli świadomi przemytniczych działań, a wykryte operacje były częścią szerszej strategii karteli narkotykowych, które wykorzystują legalne przesyłki do ukrywania nielegalnych substancji.
W artykule
Ostatnie działania służb wpisują się w szerszą współpracę zwalczania przemytu nielegalnych substancji. Międzynarodowe agencje ostrzegają, że gangi narkotykowe coraz skuteczniej infiltrują europejskie porty, stosując coraz bardziej wyrafinowane metody przemytu.
Port Rotterdam: cztery skuteczne akcje służb – 712 kilogramów kokainy w rękach policji
Największą z przechwyconych partii była przesyłka 514 kilogramów kokainy ukryta w transporcie awokado. Kontener przypłynął z Peru przez Panamę do Rotterdamu. Kolejna partia awokado, pochodząca z tej samej trasy, lecz przeznaczona dla innego holenderskiego odbiorcy, zawierała dodatkowe 100 kilogramów kokainy. O tych dwóch przechwyceniach policja poinformowała 14 sierpnia.
Dwa dni później, podczas rutynowej kontroli pustego kontenera, odkryto 39 kilogramów kokainy. Kontener ten wcześniej przewoził banany z Ekwadoru. Kolejne zatrzymanie miało miejsce 17 sierpnia, kiedy to w trakcie kontroli skrzyni ładunkowej z bananami z Kostaryki wykryto 60 kilogramów kokainy.
Łącznie te cztery akcje doprowadziły do udaremnienia przemytu 712 kilogramów kokainy o szacowanej wartości rynkowej około 53,5 miliona euro.
Coraz skuteczniejsze działania służb przeciwko przemytowi narkotyków w Europie
We wszystkich przypadkach importerzy wydają się nie mieć związku z przemytem, jednak kartele narkotykowe często preferują wykorzystywanie chłodniczych kontenerów do przewozu nielegalnych substancji. W sierpniu greckie władze również zgłosiły odkrycie 34 kilogramów kokainy w przesyłce bananów, a rok wcześniej holenderskie służby dokonały swojego największego pojedynczego przechwycenia – ponad 8000 kilogramów kokainy ukrytych na 12 paletach bananów. Hiszpańskie służby tego samego miesiąca przechwyciły prawie 9500 kilogramów kokainy w innej przesyłce bananów.
Belgijskie władze poinformowały, że w 2023 roku przechwyciły 116 ton kokainy w porcie w Antwerpii, co stanowi wzrost w porównaniu do 110 ton z roku 2022. Dane te stanowią podstawę dla dalszych działań Unii Europejskiej i międzynarodowej policji w ramach skoordynowanych wysiłków mających na celu powstrzymanie przepływu kokainy przez europejskie porty.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











