Kolejne dwa metanowce we flocie ORLEN

Święta Barbara i Ignacy Łukasiewicz to najnowsze jednostki Grupy ORLEN przystosowane do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG). W stoczni Hyundai Samho Heavy Industries w Mokpo odbył się chrzest tych nowoczesnych jednostek, które rozpoczną służbę jeszcze w tym roku, wzmacniając tym samym zdolności koncernu w zakresie pozyskiwania gazu ziemnego i poprawiając bezpieczeństwo energetyczne Polski.
W artykule
Wybór imion nie był przypadkowy. Święta Barbara, jako patronka górników i naftowców, symbolizuje dbałość o bezpieczeństwo. Natomiast Ignacy Łukasiewicz jest hołdem dla postaci, która odegrała kluczową rolę w historii przemysłu naftowego.
Dwa nowe metanowce będą wykorzystywane zarówno do realizacji umów długoterminowych, jak i kontraktów spotowych w formule free-on-board (FOB), gdzie za odbiór i transport gazu odpowiadać będzie Grupa ORLEN. Posiadanie własnych jednostek daje polskiej Grupie większą elastyczność w działaniu na rynku LNG oraz pozwala kontrolować koszty transportu.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/debiut-metanowca-grazyna-gesicka-w-terminalu-lng-w-swinoujsciu/
Kontekst geopolityczny i wzrost zapotrzebowania na LNG
Rynek gazu ziemnego w ostatnich latach doświadczył wielu zmian, w dużej mierze napędzanych przez napięcia geopolityczne. Szczególnie wojna na Ukrainie i stosunki z Rosją miały wpływ na kierunki dostaw. Rok 2022 przyniósł wzrost importu LNG do UE, a trend ten kontynuowany jest również w 2023 roku.
Strategia Grupy ORLEN i jej znaczenie
Strategia Grupy ORLEN skupia się na wzmocnieniu niezależności energetycznej Polski. Dzięki dywersyfikacji dostaw, polski koncern energetyczny pomógł Polsce uniknąć zależności od jednego dostawcy dzięki dywersyfikacji dostaw. Posiadanie własnych jednostek zwiększa nasze możliwości logistyczne, gwarantując pewność dostaw i redukując koszty transportu.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN
Docelowo flota Grupy ORLEN będzie składać się z 8 metanowców o pojemności ok. 70 tys. ton LNG każdy, zapewniając Polsce stabilny dostęp do tego surowca.
Aktualna działalność i przyszłe plany
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/lech-kaczynski-kolejny-raz-w-swinoujsciu/
Obecnie Grupa ORLEN posiada dwa metanowce – Lech Kaczyński oraz Grażyna Gęsicka, które gwarantują regularność dostaw. W najbliższych miesiącach firma planuje kolejne dostawy LNG do naszego kraju. ORLEN nieustannie rozwija swoją strategię, podkreślając znaczenie dywersyfikacji źródeł energii dla bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski.
Inwestycje w budowę nowych jednostek, takich jak metanowce, stanowią kluczowy element długoterminowej strategii firmy. Te działania nie tylko zapewniają rozwój infrastruktury potrzebnej do pozyskiwania gazu ziemnego, ale mają również na celu zaspokojenie rosnącego krajowego zapotrzebowania oraz umożliwiają Polsce wzmocnienie pozycji jako ważnego gracza na rynku międzynarodowym.
Znaczący rozwój infrastruktury, w tym rozbudowa terminala LNG, umożliwia ORLEN skuteczne i elastyczne zarządzanie dostawami. Firma stawia również na współpracę z międzynarodowymi partnerami, dążąc do zawierania korzystnych umów handlowych i inwestycyjnych.
Działania te wpisują się w szeroko rozumianą misję Grupy ORLEN – budowanie silnej, konkurencyjnej i ekologicznie zrównoważonej gospodarki opartej na innowacjach i nowoczesnych technologiach. W tym kontekście, rozwój sektora LNG jest kluczowy nie tylko dla firmy, ale dla całego kraju.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Grupa Orlen
Jeden komentarz
Dodaj komentarz
Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.
W artykule
Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna
Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.
W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.
Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana
Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.
W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.
Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.











Szkoda tylko ,ze portem macierzystym statków jest jak i poprzednio MONROVIA w Liberii i bandera nie polska a liberyjska. Liberia to potęga morska. Ciekawe jak oni to robią, że im się opłaca a nam w III RP nie?