Święta Barbara i Ignacy Łukasiewicz to najnowsze jednostki Grupy ORLEN przystosowane do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG). W stoczni Hyundai Samho Heavy Industries w Mokpo odbył się chrzest tych nowoczesnych jednostek, które rozpoczną służbę jeszcze w tym roku, wzmacniając tym samym zdolności koncernu w zakresie pozyskiwania gazu ziemnego i poprawiając bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Wybór imion nie był przypadkowy. Święta Barbara, jako patronka górników i naftowców, symbolizuje dbałość o bezpieczeństwo. Natomiast Ignacy Łukasiewicz jest hołdem dla postaci, która odegrała kluczową rolę w historii przemysłu naftowego.
Święta Barbara, patronka górników i naftowców oraz Ignacy Łukasiewicz, pionier przemysłu naftowego. Dwa kolejne gazowce, wyposażone w innowacyjne rozwiązania redukujące ich wpływ na środowisko, dołączają do naszej floty ?? pic.twitter.com/4SqoDTRiGl
Dwa nowe metanowce będą wykorzystywane zarówno do realizacji umów długoterminowych, jak i kontraktów spotowych w formule free-on-board (FOB), gdzie za odbiór i transport gazu odpowiadać będzie Grupa ORLEN. Posiadanie własnych jednostek daje polskiej Grupie większą elastyczność w działaniu na rynku LNG oraz pozwala kontrolować koszty transportu.
Kontekst geopolityczny i wzrost zapotrzebowania na LNG
Rynek gazu ziemnego w ostatnich latach doświadczył wielu zmian, w dużej mierze napędzanych przez napięcia geopolityczne. Szczególnie wojna na Ukrainie i stosunki z Rosją miały wpływ na kierunki dostaw. Rok 2022 przyniósł wzrost importu LNG do UE, a trend ten kontynuowany jest również w 2023 roku.
Strategia Grupy ORLEN i jej znaczenie
Strategia Grupy ORLEN skupia się na wzmocnieniu niezależności energetycznej Polski. Dzięki dywersyfikacji dostaw, polski koncern energetyczny pomógł Polsce uniknąć zależności od jednego dostawcy dzięki dywersyfikacji dostaw. Posiadanie własnych jednostek zwiększa nasze możliwości logistyczne, gwarantując pewność dostaw i redukując koszty transportu.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN
Docelowo flota Grupy ORLEN będzie składać się z 8 metanowców o pojemności ok. 70 tys. ton LNG każdy, zapewniając Polsce stabilny dostęp do tego surowca.
Obecnie Grupa ORLEN posiada dwa metanowce – Lech Kaczyński oraz Grażyna Gęsicka, które gwarantują regularność dostaw. W najbliższych miesiącach firma planuje kolejne dostawy LNG do naszego kraju. ORLEN nieustannie rozwija swoją strategię, podkreślając znaczenie dywersyfikacji źródeł energii dla bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski.
Inwestycje w budowę nowych jednostek, takich jak metanowce, stanowią kluczowy element długoterminowej strategii firmy. Te działania nie tylko zapewniają rozwój infrastruktury potrzebnej do pozyskiwania gazu ziemnego, ale mają również na celu zaspokojenie rosnącego krajowego zapotrzebowania oraz umożliwiają Polsce wzmocnienie pozycji jako ważnego gracza na rynku międzynarodowym.
Znaczący rozwój infrastruktury, w tym rozbudowa terminala LNG, umożliwia ORLEN skuteczne i elastyczne zarządzanie dostawami. Firma stawia również na współpracę z międzynarodowymi partnerami, dążąc do zawierania korzystnych umów handlowych i inwestycyjnych.
Działania te wpisują się w szeroko rozumianą misję Grupy ORLEN – budowanie silnej, konkurencyjnej i ekologicznie zrównoważonej gospodarki opartej na innowacjach i nowoczesnych technologiach. W tym kontekście, rozwój sektora LNG jest kluczowy nie tylko dla firmy, ale dla całego kraju.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Szkoda tylko ,ze portem macierzystym statków jest jak i poprzednio MONROVIA w Liberii i bandera nie polska a liberyjska. Liberia to potęga morska. Ciekawe jak oni to robią, że im się opłaca a nam w III RP nie?
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Szkoda tylko ,ze portem macierzystym statków jest jak i poprzednio MONROVIA w Liberii i bandera nie polska a liberyjska. Liberia to potęga morska. Ciekawe jak oni to robią, że im się opłaca a nam w III RP nie?