Kolizja u wybrzeży Anglii – eksplozje, pożar i wyciek paliwa [AKTUALIZACJA]

10 marca, w rejonie Hull u północno-wschodnich wybrzeży Anglii, doszło do zderzenia tankowca Stena Immaculate z kontenerowcem Solong. Kolizja miała miejsce około godziny 10:48 czasu polskiego.
Okoliczności kolizji i pierwsze działania ratunkowe
Tankowiec Stena Immaculate, zarejestrowany w USA i obsługiwany przez firmę Crowley, w momencie zdarzenia był zakotwiczony w pobliżu Hull, dokąd przypłynął z Grecji. Na pokładzie jednostki znajdowało się paliwo lotnicze Jet-A1, będące własnością rządu USA. Transport odbywał się w ramach programu mającego na celu dostarczanie paliwa siłom zbrojnym w sytuacjach kryzysowych. Natomiast kontenerowiec Solong, pływający pod banderą portugalską, przechodził przez te wody ze Szkocji do Rotterdamu.
Według relacji świadków, po kolizji na obu statkach wybuchł pożar, którym towarzyszyły eksplozje. Operator tankowca poinformował o „wielu eksplozjach na pokładzie”, a także o wycieku paliwa lotniczego do morza. Brytyjska straż przybrzeżna natychmiast rozpoczęła akcję ratunkową, angażując śmigłowce, samoloty patrolowe oraz łodzie ratunkowe. Na miejsce skierowano również jednostki wyposażone w sprzęt gaśniczy.
Ewakuacja załogi i skala zniszczeń
W wyniku incydentu poszkodowanych zostało 37 osób, które zostały przetransportowane na brzeg. Według informacji przekazanych przez brytyjskiego parlamentarzystę Grahama Stuarta, jedna osoba została ranna i trafiła do szpitala, natomiast pozostałych 36 marynarzy nie odniosło żadnych obrażeń. Stuart wyraził również zaniepokojenie potencjalnym wpływem wycieku paliwa na środowisko naturalne.
Greenpeace zwraca uwagę, że choć jest zbyt wcześnie, aby ocenić pełny zakres szkód środowiskowych, okoliczności zdarzenia budzą poważne obawy. Organizacja podkreśla, że materiały filmowe ukazujące skutki kolizji wskazują na możliwość poważnych konsekwencji ekologicznych. Jednocześnie, według rzecznika armii USA, tankowiec Stena Immaculate pozostawał zakotwiczony w chwili zdarzenia, co sugeruje, że to kontenerowiec Solong mógł być w ruchu.
Obecnie trwają intensywne działania ratunkowe mające na celu ugaszenie pożaru na obu jednostkach oraz próby ograniczenia skutków wycieku paliwa do Morza Północnego. Paliwo lotnicze Jet-A1 jest lotne i łatwopalne, co dodatkowo komplikuje operację gaśniczą. Służby ratunkowe, w tym śmigłowce, łodzie ratunkowe oraz jednostki wyposażone w sprzęt gaśniczy, kontynuują akcję na miejscu zdarzenia. Równocześnie władze monitorują sytuację, aby ocenić skalę zanieczyszczenia i podjąć odpowiednie działania zapobiegawcze.
AKTUALIZACJA – 12 MARCA 2025 r.
Kontynuacja działań po kolizji u wybrzeży Anglii
Służby ratunkowe nadal prowadzą akcję po poniedziałkowej kolizji na Morzu Północnym, gdzie kontenerowiec Solong zderzył się z zakotwiczonym tankowcem Stena Immaculate u wybrzeży Hull.
Postęp akcji ratunkowej i stan jednostek
Według najnowszych informacji przekazanych przez HM Coastguard późnym wieczorem 11 marca, pożar na kontenerowcu Solong został znacznie opanowany, choć nadal widoczne są pojedyncze ogniska na głównym pokładzie. Strażacy koncentrują swoje działania na tych obszarach, a równocześnie podłączono linę holowniczą, co umożliwia zespołowi ratunkowemu kontrolę nad jednostką.
Wcześniejsze raporty wskazywały, że Solong dryfował na południe od miejsca kolizji. Obecnie statek przemieścił się dalej na wschód, oddalając się od wybrzeża w kierunku Morza Północnego. Holownik utrzymuje jednostkę w stabilnej pozycji, zmniejszając ryzyko dalszych szkód.
Nowe informacje o załodze i ładunku
Straż przybrzeżna podała, że na lądzie znajduje się 36 członków załogi, z których żaden nie wymaga hospitalizacji. Jeden marynarz otrzymał pomoc medyczną na miejscu, odmawiając dalszej opieki. Niestety, jeden członek załogi Solong pozostaje zaginiony. Poszukiwania tej osoby na ten moment zostały odwołane.
Właściciel kontenerowca, firma Ernst Russ, zaprzeczył spekulacjom o przewożeniu niebezpiecznych substancji, oświadczając:
Możemy potwierdzić, że na pokładzie nie ma pojemników wypełnionych cyjankiem sodu. Istnieją cztery puste kontenery, które wcześniej zawierały tę substancję i będą one nadal monitorowane.
Nowe ustalenia w sprawie kolizji – aresztowanie kapitana
We wtorek, 12 marca, stacja BBC, powołując się na informacje brytyjskiej policji, poinformowała o aresztowaniu 59-letniego mężczyzny w związku z kolizją na Morzu Północnym. Spółka właścicielska kontenerowca potwierdziła, że zatrzymanym jest kapitan statku Solong.
Władze nie ujawniły na razie szczegółów dotyczących zarzutów, jednak aresztowanie może wskazywać na podejrzenie zaniedbania lub naruszenia procedur bezpieczeństwa.
Spekulacje dotyczące przyczyn kolizji
W mediach społecznościowych pojawiają się spekulacje na temat przyczyn incydentu. W wywiadzie dla CBS News jeden z marynarzy ze Stena Immaculate powiedział:
Statek pojawił się nagle. Wyglądało na to, że nikogo nie było na mostku Solong w momencie zderzenia.
Jednak rzecznik brytyjskiego premiera zaznaczył:
Nie ma żadnych przesłanek wskazujących na potencjalny sabotaż.
Czy statki są zagrożone zatonięciem?
Ministra transportu Wielkiej Brytanii Heidi Alexander poinformowała, że mimo pożaru na obu jednostkach, nie ma obecnie zagrożenia ich zatonięcia.
Nie oczekuje się, aby którakolwiek z jednostek miała zatonąć.
Międzynarodowe śledztwo
Greenpeace zwraca uwagę, że choć na tym etapie trudno oszacować pełną skalę szkód środowiskowych, okoliczności kolizji budzą poważne obawy. Organizacja podkreśla, że nagrania z miejsca zdarzenia wskazują na ryzyko poważnych konsekwencji ekologicznych. Z kolei rzecznik armii USA potwierdził, że tankowiec Stena Immaculate był w momencie zderzenia zakotwiczony, co może sugerować, że to kontenerowiec Solong znajdował się w ruchu.
Sytuacja nadal jest rozwojowa. Kolejne aktualizacje będziemy publikować na bieżąco.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Related Posts
- Morze Czerwone: uderzenie z lotniskowca US Navy i odwet Huti
- Zakończenie pierwszego remontu na okręcie USNS Wally Schirra poza granicami USA
- Dar Młodzieży rozpoczął pierwszy tegoroczny rejs szkoleniowy
- Navantia rozpoczyna testy na drugim okręcie podwodnym Narciso Monturiol
- PGZ Stocznia Wojenna z wyróżnieniem za system oświetleniowy
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.