Zbudowany w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group Co., Pan Europe, należy do standardowej wielkości gazowców typowych dla większości armatorów i terminali, która wynosi 174 400 m3. Statek ten został zbudowany w 2018 roku jako trzecia jednostka z serii czterech gazowców dla operatora Teekay LNG (posiadającego jednak 20% udziałów w statku). Właścicielem jednostki jest grupa, składająca się oprócz wspomnianego operatora, z China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), BW Group, China LNG Shipping, Cosco Shipping i China Merchants. Pozostałe statki tej serii to Pan Asia, Pan America i Pan Africa. Zasadniczym przeznaczeniem całej tej czwórki gazowców jest utrzymywanie połączenia gazowego Chin z Australią. Statek zarejestrowany jest pod banderą Hongkongu. Wizyta w Polsce jest unikalna ze względu na fakt, że jest to pierwszy zbudowany w Chinach gazowiec obsłużony przez polski terminal. Dotychczas większość z 62 rozładowanych w Świnoujściu jednostek pochodziła ze stoczni południowokoreańskich, a nieliczne z japońskich (3 statki) i zaledwie jeden europejski, zbudowany w Hiszpanii. Pan Europe ma długość 290 m., szerokość 47 m. i zanurzenie 11,5 m. Jego nośność wynosi 88 438 DWT, pojemność brutto 114 996 jednostek, pojemność netto to 34 498 jednostek.
Fot. metanowiec Pan Europe
Pierwsza z dostaw jest 31. transportem LNG w tym roku, 144. w historii terminala i 9. w tym roku dostawą typu typu spot. Ładunek pochodzi z USA z terminala Sabine Pass. Chiński gazowiec przywiózł do Polski około 170 000 m3 LNG co odpowiada 75 000 ton LNG i 95 mln m3 gazu po regazyfikacji.
Drugi wymieniony transport (a pierwszy grudniowy), został przywieziony na pokładzie gazowca Knissis, dla którego był to również debiut w Polsce. Knisis pływa pod banderą Liberii, jego portem macierzystym jest Monrovia, właścicielem Danae Gas Shipping Inc., operatorem jest brytyjska „K” Line LNG Shipping. Statek zbudowała stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering w 2018 roku jako jeden z dwóch (wraz z bliźniącym Patris) dla tego armatora. Knisis ma długość 294 m., szerokość 46,4 m., zanurzenie 12,5 m., nośność wynosi 95 743 DWT, pojemność brutto 114 758 jednostek, pojemność netto to 34 427 jednostek, pojemność nominalna to 173 400 m3.
Druga z dostaw jest 32. transportem LNG w tym roku, 145. w historii terminala i 10. w tym roku dostawą typu spoty. Ładunek pochodzi z USA z terminala Ingleside nad Zatoką Corpus Christi w Teksasie. Chiński gazowiec przywiózł do Polski około 160 000 m3 LNG co odpowiada 70 000 ton LNG i 90 mln m3 gazu po regazyfikacji.
Autor: TW