Kolejne umowy na remont okrętu podwodnego ORP Orzeł

10 maja br. Komenda Portu Wojennego w Gdyni poinformowała o podpisaniu kolejnych dwóch umów związanych z pracami remontowymi na pokładzie okrętu podwodnego ORP Orzeł, który obecnie przechodzi prace naprawcze związane z ubiegłorocznym pożarem.
W ramach przetargów, które ogłoszono w kwietniu br., udało się wybrać usługodawców na naprawę pomp wirowych chłodzenia mechanizmów typu CN23 oraz NCW40/15, a także naprawę urządzenia DKS, systemu pomiaru izolacji Omega oraz urządzenia Kontrol-24. Prace przy naprawie mechanizmów CN23 oraz NCW40/15 przeprowadzi firma Akwen Service S.C. z Gdyni, która zaoferowała kwotę 37,4 tys. złotych, a pozostałe prace przeprowadzi JT Ship Service z Gdyni (150 tys. złotych).
Cały czas, pomimo kolejnej próby, nie udało się znaleźć podmiotu, który zrealizowałby naprawę gniazd i kabli do zasilania. Pod koniec kwietnia br. postępowanie w tej sprawie zostało unieważnione ze względu na brak ofert.
Majowe umowy to kolejne tegoroczne zlecenia na prace na okręcie. W styczniu podpisano kontrakty na czyszczenie i konserwację przedziału V (118,7 tys. złotych), a także weryfikację stanu technicznego urządzenia DKS, systemu pomiaru izolacji Omega, automatyki Pałładij E oraz sygnalizacji tablic GSE i PPS (33 tys. złotych).
Materiał Zespołu Badań i Analiz Militarnych – www.zbiam.pl
-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











