Komandor podporucznik Piotr Bartosewicz: Nowa twarz obrony przeciwminowej NATO

Marynarka Wojenna RP z odwagą i determinacją otwiera nowy rozdział w swojej wojskowej historii. Komandor podporucznik Piotr Bartosewicz staje na czele Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG1), pokazując siłę i determinację Polski na arenie międzynarodowej.
W artykule
Nowy Rozdział w Historii Polskiej Marynarki Wojennej
6 lipca 2023 r., na pokładzie okrętu ORP Kontradmirał Xawery Czernicki, zacumowanego w Porcie Wojennym w Świnoujściu, odbyła się ceremonia, która wprowadziła nowy rozdział w historii polskiej obrony przeciwminowej. Komandor podporucznik Piotr Bartosewicz przyjął dowodzenie nad SNMCMG1, zwanym również „Tarczą Przeciwminową”, od komandora porucznika Ole Torstein SJO z Norwegii.
Komandor Piotr Bartosewicz – polski oficer na czele SNMCMG1
Komandor podporucznik Piotr Bartosewicz, absolwent Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, jest piątym polskim oficerem w historii, który objął dowództwo nad tym prestiżowym zespołem. Bartosewicz i jego zespół przez najbliższe sześć miesięcy będą na czele działań obrony przeciwminowej NATO, a ORP Kontradmirał Xawery Czernicki będzie pełnił rolę okrętu flagowego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosyjska-marynarka-wojenna-walka-o-stabilnosc-i-dominacje/
Zadania Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG1)
Zespół, którym dowodzi Bartosewicz, składa się z okrętów i personelu z różnych państw członkowskich NATO. Do jego głównych zadań będzie należało utrzymanie bezpieczeństwa żeglugi przez wyszukiwanie, wykrywanie i niszczenie potencjalnie niebezpiecznych obiektów podwodnych. Równocześnie, poprzez swoją obecność i działania, zespół manifestuje solidarność członków sojuszu i zapewnia bezpieczeństwo szlaków morskich, tworząc „Tarczę Przeciwminową” dla krajów Europy.
Rola Polski w strukturach NATO
Nominacja komandora podporucznika Piotra Bartosewicza na dowódcę SNMCMG1 podkreśla rosnącą rolę Polski w NATO. Jest to dowód na to, że Polska nie tylko spełnia swoje zobowiązania jako członek NATO, ale również przewodzi wysiłkom w kluczowych obszarach bezpieczeństwa. Dowodzenie SNMCMG1 przez polskiego oficera to wydarzenie bezprecedensowe, które potwierdza znaczenie i zaangażowanie Polski w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa w regionie.
Źródło: 8. FOW

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











