Leonardo DRS dostarczy System Walki na okręty podwodne US Navy

Koncern Leonardo DRS ogłosił zawarcie kontraktu z US Navy na dostarczenie Systemu Walki dla floty okrętów podwodnych US Navy. Kontrakt o wartości przekraczającej 417 mln dolarów podkreśla znaczenie i zakres projektu, który jest na etapie badawczo-rozwojowym.

W ramach programu TI-26 (Technology Insertion Hardware) Leonardo DRS będzie odpowiedzialne za projektowanie, rozwijanie i wsparcie różnorodnych, współpracujących ze sobą systemów, takich jak np. System Zobrazowania Misji (Mission Wall Screen), który umożliwia wykorzystywanie centrali jako stanowiska dowodzenia szczebla operacyjnego, przy czym nie ma nadrzędnego systemu. Projekt koncentruje się na opracowaniu technologii i doprowadzeniu ich do etapu funkcjonalnego prototypu, co w kolejnym etapie będzie stanowić kluczowy element rozwoju potencjału bojowego okrętów podwodnych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Nie podano informacji o planowanych dostawach sprzętu w określonej ilości.

Program przewiduje możliwość współpracy z Królewską Australijską Marynarką Wojenną, jednak na obecnym etapie nie jest jeszcze planowany zakup konkretnego sprzętu. Celem projektu jest przedstawienie projektów funkcjonalnych i wykonawczych, które pozwolą na dalszy rozwój i ewentualne zastosowanie opracowanych rozwiązań w przyszłości.

Cari Ossenfort, wiceprezes i dyrektor generalny oddziału Leonardo DRS Naval Electronics, wyraził dumę z faktu, że firma została wybrana do realizacji programu TI-26, podkreślając zaangażowanie w rozwój innowacyjnych technologii dla US Navy i jej sojuszników.

Leonardo DRS posiada szerokie doświadczenie w projektowaniu i produkcji zaawansowanych systemów wspierających różne typy operacji: morskie, lądowe, powietrzne, kosmiczne i cybernetyczne. Dzięki swoim możliwościom w dziedzinie wykrywania, ochrony sił, sieci komputerowych oraz morskich systemów zasilania i napędu, firma jest zaufanym partnerem dla Naval Sea Systems Command i Program Executive Office Submarine.

Strategiczne partnerstwo Leonardo DRS z Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych trwa od wielu lat i obejmuje różnorodne projekty mające na celu zwiększenie zdolności obronnych i operacyjnych floty. Oprócz kontraktu na opracowanie Systemu Walki, Leonardo DRS angażuje się w rozwój zaawansowanych systemów wykrywania oraz komponentów zintegrowanego elektrycznego układu napędowego dla okrętów podwodnych o napędzie jądrowym typu Columbia.

Firma dostarcza niezbędny sprzęt do programów, takich jak TI-26 dla okrętów podwodnych, oraz uczestniczy w modernizacji okrętów nawodnych dla US Navy. Współpraca ta ilustruje ciągłe zaangażowanie Leonardo DRS w realizację technologicznych i operacyjnych celów Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych poprzez oferowanie innowacyjnych i niezawodnych rozwiązań dostosowanych do specyficznych potrzeb amerykańskich sił morskich.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.

    Nowy prom Orbit Clipper

    Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie / Portal Stoczniowy
    Fot. @MayorofLondon/X

    Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.

    Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe

    Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.

    Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu

    Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.

    Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.

    Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej

    Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.