Łodzie firmy MARKOS na holenderskich wodach

W swojej ponad 30 – letniej historii, firma MARKOS ma projekty, których realizacja była z wielu względów wyjątkowa. Do jednego z nich zalicza się stworzenie dla holenderskiej firmy prototypu łodzi w całości wykonanej z aluminium.

Dla firmy bazującej na wieloletnim doświadczeniu w produkcji wyrobów kompozytowych było to spore wyzwanie, któremu firma potrafiła sprostać. Dziś efekty tej pracy są widoczne na wodach Królestwa Niderlandów.  

Wykorzystywane dziś kompozyty zawsze były, są i z pewnością będą najważniejszą technologią obecną w firmie. Szerokie doświadczenie w ich zastosowaniu pozwala nam realizować wiele projektów z obszaru różnych branż. W przeszłości zdarzały się jednak przedsięwzięcia, które niewiele miały z nimi wspólnego. Tak było choćby w 2016, kiedy mury zakładu opuścił prototyp łodzi Still – wykonanej w całości z aluminium, na zlecenie jednej z holenderskich firm. 

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-popularny-terminal-zmienia-swoje-oblicze/

Od samego początku wiadomym było, że ze względu na swoją specyfikę projekt będzie dedykowany głównie rynkowi holenderskiemu. Niewielki ciężar wykonanej łodzi pozwalał na osiąganie niezłych parametrów poruszania się i względnie niskich kosztów samej produkcji. To sprawiało, że w porównaniu do łodzi wykonanych z kompozytów, akurat projekt Still, miał wiele atutów, które pozwalały realnie myśleć o dużym zainteresowaniu przyszłych klientów. 

Przygotowanie samej prototypowej łodzi realizowane było wyłącznie w obrębie naszego zakładu. Od momentu pierwszych prac do przygotowania gotowego produktu potrzebowaliśmy dwustu trzech godzin, choć jesteśmy świadomi tego, że w razie zainteresowania kontynuacją całego projektu, z pewnością bylibyśmy w stanie zoptymalizować ten czas o co najmniej kilkanaście procent, gdyż wszyscy wiedzieliśmy, jakie elementy można było usprawnić.

Tomasz Moroń, kierownik Działu Produkcji Pomocniczej w MARKOS

Finał przygotowania wersji prototypowej okazał się na tyle udany, że sama łódź trafiła w końcu do seryjnej produkcji i dziś nadal jest w sprzedaży w ofercie wielu renomowanych dilerów. 

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/103-rocznica-zaslubin-polski-z-morzem/

Dla nas i naszego zespołu było to też ciekawe doświadczenie. Wiedzieliśmy, że pracujemy nad wyjątkowym projektem o zupełnie innej charakterystyce, lecz to każdego z nas mobilizowało do jeszcze większego skupienia i dbałości o każdy szczegół.

Marek Głowacki, szef Działu Spawalniczego w MARKOS

Łódź Stil 5,5 to produkt o wyraźnie rekreacyjnym przeznaczeniu. Fabrycznie montowany silnik ma moc 35 kW i pozwala na komfortowe podróżowanie po niewielkich jeziorach i rzekach. Gabaryty łodzi – 5,5 m długości oraz 2,2 m szerokości – umożliwiają łatwe poruszanie się w kanałach bardzo charakterystycznych dla miast Królestwa Niderlandów.

Choć z przyczyn od nas niezależnych, łódź nie doczekała się seryjnej produkcji w naszej firmie, to jednak powierzenie budowy wersji prototypowej stanowi dowód uznania dla naszej wiedzy i doświadczenia. Jako zespół mamy również wewnętrzną satysfakcję, że widok łodzi Stil na holenderskich wodach ma swój początek w Głobinie.

Piotr Chomontek, Dyrektor Techniczno – Handlowy MARKOS

Źródło: MARKOS

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski