Malezyjski Coast Guard wprowadził do służby kolejne dwa patrolowce
Opublikowane:
8 lipca, 2020
Malezyjska straż znana do niedawna jako Malaysian Maritime Enforcement Agency 6 lipca otrzymała kolejne okręty patrolowe typu NGPC określane również jako typ Bagan Datuk.
Nowe patrolowce należą do serii 6 jednostek tego typu, budowanych przez malezyjską stocznię THHE-Destini Malaysia na mocy zawartego w listopadzie 2015 kontraktu. Dotychczas do służby weszły trzy z zamówionych okrętów: KM Bagan Datuk (4541), KM Sri Aman (4542) i KM Kota Belud (4543) wcielone do linii w roku 2017. Obecnie do służby wcielono KM Tok Bali (4544) i KM Kota Kinabalu (4545). Ostatni, szósty okręt serii, noszący nazwę KM Lahad Datu (4546) znajduje się w końcowej fazie wyposażania i najprawdopodobniej dołączy do „starszych braci” w bieżącym roku.
Jednostki typu NGPC powstały na podstawie projektu patrolowca przybrzeżnego CPV-40 niemieckiej firmy Fassmer, zakupionego wcześniej przez Kolumbię. Kontrakt na budowę 6 zmodyfikowanych jednostek zawarty z lokalną stocznią miał wartość 393 mln riggitów malezyjskich tj. ok. 80 mln EUR. Malezyjska wersja jest nieznacznie większa i posiada wyporność 300 ton, długość 45 m., szerokość 7,7 m., zanurzenie 1,95 m., napęd składający się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V 4000 M73 o mocy 1920 kW każdy, prędkość 24 węzły, zasięg 2000 NM, załogę 25-41 osób. Okręty tego typu są uzbrojone w zdalnie kierowany system artyleryjski Aselsan SMASH RWS kalibru 30 mm. Ponadto dysponują bezzałogowcem latającym Thales Fulmar.
Nowe okręty są przeznaczone do służby na wodach malezyjskiej strefy wyłączności ekonomicznej na Morzu Południowochińskim. KM Tok Bali Będzie stacjonował w porcie Tok Bali w stanie Kelantan a KM Kota Kinabalu w porcie Kuching w stanie Sarawak.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.