Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nieustannie, od 105 lat, Marynarka Wojenna Rzeczypospolitej Polskiej stoi na straży naszych morskich granic. Obrona interesów narodowych na polskich wodach to jej główna misja. Już w najbliższy wtorek, 28 listopada, Gdynia będzie świadkiem uroczystości upamiętniających odtworzenie tej kluczowej formacji po odzyskaniu przez Polskę niepodległości.
W artykule
Rozkaz marszałka Józefa Piłsudskiego z 28 listopada 1918 roku o utworzeniu Marynarki Wojennej, z pułkownikiem Bogumiłem NOWOTNYM na czele Sekcji Marynarki Wojennej, to kamień milowy w naszej historii. Ten akt zapoczątkował nową erę w polskiej polityce morskiej.
27 listopada: 17:00 – uroczysty capstrzyk i ceremonia poświęcenia krzyża w Kwaterze Pamięci na Cmentarzu Marynarki Wojennej w Gdyni Oksywiu.
28 listopada: 08:00 – podniesienie banderowej na okrętach; 09:30 – msza święta w intencji MW w Kościele Garnizonowym w Gdyni Oksywiu; 12:00 – apel przy Pomniku Polska Morska na Skwerze Kościuszki; od 13:15 – zwiedzanie wystawy IPN pt. „Koniec odysei? Powrót do Ojczyzny droga morską”. Gdynia – Gdańsk/1945-1948” zorganizowanej przez Gdański Oddział Instytutu Pamięci Narodowej (Nabrzeże Pomorskie, Skwer Kościuszki w Gdyni).
Dziś MW nie tylko strzeże naszych granic, ale także jest integralną częścią systemu obrony NATO, UE i innych sojuszy. Misja MW obejmuje ochronę szlaków komunikacyjnych, monitoring bezpieczeństwa żeglugi, działania antyterrorystyczne oraz wsparcie w misjach pokojowych. MW bierze też aktywny udział w operacjach ratowniczych oraz w ochronie środowiska morskiego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/miecznik-jaki-bedzie-naprawde/
Jedną z kluczowych ról Marynarki Wojennej jest działanie na rzecz pokoju i bezpieczeństwa. MW, jako jedyne siły zbrojne, pracuje przez cały rok na rzecz pokoju, będąc aktywnym elementem w zapobieganiu konfliktom zbrojnym.
Działania MW skupiają się nie tylko na obronie terytorialnej, ale także na dyplomacji morskiej, której celem jest utrzymanie stabilności i bezpieczeństwa na morzach i oceanach. Przez lata transformacji i modernizacji, Marynarka Wojenna stała się nowoczesną i mobilną siłą, gotową stawić czoła wyzwaniom XXI wieku, zacieśniając współpracę z sojusznikami i umacniając pozycję Polski na morskiej arenie międzynarodowej.
Bez zaangażowania Marynarki Wojennej, Polska nie dysponowałaby tak rozbudowanym systemem map morskich oraz narzędzi nawigacyjnych. To właśnie Biuro Hydrograficzne MW odpowiada za ich tworzenie i aktualizację. Marynarka Wojenna odgrywa również kluczową rolę w monitoringu ekologicznym Bałtyku, dbając o stan środowiska morskiego. Jej działania nie ograniczają się tylko do wód otwartych; specjalistyczne jednostki, w tym nurkowie-minerzy oraz saperzy, zajmują się neutralizacją zagrożeń, takich jak niewybuchy z czasów II wojny światowej, zarówno na dnie Bałtyku, jak i w strefach przybrzeżnych. Ponadto, Marynarka Wojenna aktywnie uczestniczy w akcjach saperskich na obszarach śródlądowych, często daleko od wybrzeża.
Główne zadania MW to obrona wartości demokratycznych, utrzymanie pokoju i międzynarodowego ładu prawnego oraz minimalizowanie zagrożenia wybuchu wojny, przy jednoczesnym rozwijaniu zdolności do jej prowadzenia. Strategie morskie większości państw NATO zakładają wypełnianie tych zadań w międzynarodowych składach sojuszniczych.
Autor: Mariusz Dasiewicz/3 FO


Stabilna liczba zawinięć, rosnące znaczenie Gdańska na mapie bałtyckich tras i symboliczny powrót największych jednostek – sezon wycieczkowy 2025 potwierdził ugruntowaną pozycję Portu Gdańsk w segmencie żeglugi pasażerskiej. Choć pandemia spowolniła rozwój w minionych latach, dziś Gdańsk znów przyciąga czołowych armatorów wycieczkowych.
W artykule
Rok 2022 przyniósł rekordowy wynik – aż 79 jednostek pasażerskich odwiedziło Port Gdańsk, przewożąc blisko 30 tysięcy pasażerów. Wzrost ten był efektem odbudowy ruchu po pandemii oraz zmian w trasach rejsowych po wybuchu wojny w Ukrainie. Po wprowadzeniu sankcji na Rosję, armatorzy zrezygnowali z zawijania do Sankt Petersburga – dotąd jednego z najczęściej odwiedzanych portów bałtyckich. W efekcie część ruchu przejęły polskie porty, w tym właśnie wspomniany Gdańsk.
🔗 Czytaj więcej: Port Gdańsk zainaugurował kolejny sezon żeglugi wycieczkowej
W kolejnych latach sytuacja ustabilizowała się – w 2023 roku odnotowano 42 zawinięcia, w 2024 roku 60, natomiast w 2025 roku 57. Do Gdańska przypłynęło łącznie ponad 27 tysięcy turystów z kilkudziesięciu krajów, głównie ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Po zejściu na ląd pasażerowie najczęściej odwiedzają Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką czy Europejskie Centrum Solidarności – punkty, które od lat budują rozpoznawalność miasta jako morskiej stolicy Polski.
Stabilny ruch to nie tylko efekt naturalnego zainteresowania turystów, lecz przede wszystkim konsekwentnej strategii promocyjnej. Port Gdańsk regularnie prezentuje swoją ofertę na międzynarodowych targach branżowych, takich jak Seatrade Cruise Global w Miami czy Seatrade Cruise Europe w Hamburgu.
Gdańsk ma ogromny potencjał turystyczny i logistyczny. Port Gdańsk jest położony w samym sercu historycznego miasta, co sprawia, że pasażerowie mogą w ciągu kilku godzin zwiedzić jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. To ogromna przewaga konkurencyjna w porównaniu z wieloma innymi portami w regionie.
Michał Stupak, menedżer klienta w Dziale Rynku Żeglugowego ZMPG SA
Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i pogłębieniu torów wodnych port może dziś przyjmować jednostki o długości do 250 metrów, a w przyszłości – jeszcze większe. Symbolicznym potwierdzeniem tej zmiany była wizyta Crystal Serenity – luksusowego statku o długości 250 metrów, należącego do linii Crystal Cruises. Na jego pokładzie znajduje się ponad 300 kabin, dwa baseny, kasyno i kort tenisowy – kwintesencja morskiego luksusu.
W tym samym sezonie czterokrotnie zawijał do Gdańska wycieczkowiec Viking Vella o długości 239 m, natomiast w przyszłym roku spodziewana jest jednostka Rotterdam o długości 299 m – największy wycieczkowiec, jaki kiedykolwiek odwiedził Gdańsk. To wydarzenie ma szansę stać się ważnym momentem w historii portu, symbolicznie potwierdzając jego status wśród najważniejszych przystanków bałtyckich rejsów pasażerskich.
Potencjał Gdańska jest jednak znacznie większy niż obecne 60 zawinięć rocznie. Według analiz port mógłby przyjmować nawet 120 jednostek w ciągu sezonu, przy odpowiednim rozplanowaniu grafików i dalszej rozbudowie infrastruktury.
🔗 Czytaj też: Port Gdańsk otrzymuje 100 mln euro z Unii Europejskiej
Jak podkreśla Michał Stupak, większość statków pasażerskich stacjonuje w Porcie Gdańsk od 8 do 12 godzin, co daje pasażerom możliwość intensywnego zwiedzania miasta i jego okolic. Coraz częściej pojawiają się również dłuższe wizyty typu „overnight”, trwające nawet do 24 godzin. Takie zawinięcia są szczególnie korzystne dla lokalnej gospodarki, ponieważ turyści mają wówczas możliwość skorzystania z hoteli, restauracji i atrakcji wieczornych, co przekłada się na realne wpływy dla miasta i regionu.
Dla portu i miasta każdy taki statek to nie tylko wydarzenie wizerunkowe, ale też realny impuls gospodarczy. Szacuje się, że jeden rejs to dla lokalnych przedsiębiorców przychód liczony w setkach tysięcy złotych. To także promocja regionu – bo pasażerowie, którzy odwiedzają Gdańsk w ramach rejsu, często wracają tu już samodzielnie.
Stabilny ruch, rosnące możliwości przyjmowania większych jednostek oraz konsekwentna promocja sprawiają, że Port Gdańsk umacnia swoją pozycję wśród portów Morza Bałtyckiego. Dla Gdańska to coś więcej niż tylko rozwój turystyki morskiej – to potwierdzenie, że miasto nad Motławą coraz śmielej sięga po miano bałtyckiego lidera w segmencie rejsów pasażerskich.
Źródło: Port Gdańsk