Radary Kongsberga dla Norweskiej Administracji Przybrzeżnej

Należąca do norweskiej grupy przemysłowej spółka Kongsberg Norcotrol podpisała umowę ramową z Norweską Administracją Przybrzeżną w sprawie dostawy, eksploatacji i konserwacji radarów dla służb ruchu morskiego.
Jak podała grupa Kongsberg, maksymalna wartość umowy wynosi 250 mln koron norweskich, a okres jej obowiązywania został określony na 11 lat. Firma podkreśliła w komunikacie, że jest to jedna z największych umów ramowych, jakie kiedykolwiek zawarła Norweska Administracja Przybrzeżna z jednym producentem radarów.
Obecnie służba ta dysponuje 23 radarami, które są wykorzystywane do monitorowania ruchu morskiego w pięciu obszarach nadzorowanych przez NAP. Kongsberg Norcontrol z Kongsberg Gruppen ASA to jeden z największych integratorów systemów na świecie. Spółka dostarcza systemy integrujące czujniki opracowane przez różnych producentów, które umożliwiają agregację informacji na jednej platformie.
Umowa zakłada przede wszystkim konserwację radarów, które już teraz są na stanie NAP, ale w latach 2018-2027 Kongsberg dostarczy też nowe urządzenia. Jeżeli zaś zapadnie decyzja o budowie tunelu dla statków Stad, służby będą potrzebowały większej liczby radarów, a Kongsberg będzie mógł je dostarczyć.
Kongsberg podkreślił, ze umowa ułatwi rozszerzenie obszarów objętych zakresem usług związanych z ruchem statków morskich, w tym o Norwegię Zachodnią. Planuje się, że obszar ten zostanie objęty nadzorem do 2022 r.
Podpis: TZ

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











