Oznacza to, że sensory szwedzkiego producenta uzbrojenia i sprzętu obronnego będą stanowiły jeden z głównych elementów systemu walki nowych kanadyjskich okrętów wsparcia. Za dostawę systemu oraz integrację jego poszczególnych elementów odpowiada kanadyjska spółka-córka amerykańskiego koncernu Lockheed Martin. To właśnie firma Lockheed Martin Canada złożyła zamówienie na szwedzkie radary.
[powiazane1]
Same okręty wsparcia typu Protecteur buduje kanadyjski przemysł stoczniowy. Za produkcję jednostek odpowiada firma Vancouver Shipyards Co. Ltd. Budowa pierwszej ruszyła w czerwcu ubiegłego roku. Harmonogram dostaw zakłada, że pierwszy okręt o nazwie Protecteur zostanie przekazany kanadyjskiej flocie pod koniec 2022 roku, a drugi – który otrzyma nazwę Preserver – rok później.
Okręty budowane są w oparcie o projekt niemieckich okrętów zaopatrzeniowych typu Berlin (Typ 702). Wynika to z tego, że przetarg na przygotowanie projektu wygrała kanadyjska spółka-córka niemieckiego holdingu thyssenkrupp Marine Systems – tkMS Canada. Początkowo zakładano, że budowa dwóch okrętów będzie kosztowała 2,3 mld dolarów kanadyjskich. Później jednak okazało się, że w sumie projekt pochłonie ok. 3,4 mld dolarów. Kwota ta obejmuje także szereg inwestycji w infrastrukturę przemysłową stoczni w Vancouver. Projekt budowy dwóch okrętów zaopatrzeniowych stanowi kluczowy element Kanadyjskiej Narodowej Strategii Stoczniowej, który zakłada przeznaczenie ok. 38 mld dolarów kanadyjskich na budowę nowych okrętów różnego typu dla marynarki wojennej w krajowych stoczniach.
[powiazane2]
Jednostki typu Protecteur mają być zdolne do realizacji zadań w skali globalnej. Najważniejsze z nich to dostawa paliwa, amunicji oraz zaopatrzenia, a także przewożenie wojskowych ładunków cargo, reagowanie na zagrożenia dla środowiska naturalnego. Na okrętach będą się znajdowały szpitale oraz lądowiska dla śmigłowców.
Trójwspółrzędny radar morski Sea Giraffe AMB to jeden z hitów eksportowych szwedzkiego koncernu Saab. Radiolokatory pracują w paśmie C i umożliwiają obserwację dookólną na dystansie 180 km. Radary tego typu zostały wyeksportowane do ponad 30 krajów świata. Wykorzystuje je m.in. marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych oraz amerykańska straż wybrzeża. Dziś radary z rodziny Sea Giraffe AMB pracują na pięciu typach amerykańskich okrętów, w tym na jednostkach Littoral Combat Ship typu Independence. Jak ostatnio pisaliśmy, koncern Saab spodziewa się, że w ciągu najbliższej dekady US Navy kupi jeszcze 70 radiolokatorów.
W radary Sea Giraffe AMB wyposażone są również okręty rakietowe typu Orkan, służące w Marynarce Wojennej RP.
Podpis: łp
