Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Masowiec z niebezpiecznym ładunkiem szuka portu: 20 000 ton azotanu amonu na kursie do Malty

Masowiec Ruby, przewożący 20 000 ton azotanu amonu, od ponad miesiąca przemierza europejskie wody, bezskutecznie poszukując portu, który zgodziłby się go przyjąć. Statek opuścił rosyjski port Kandalaksha 22 sierpnia, stając się przedmiotem międzynarodowych obaw ze względu na niebezpieczny ładunek na swoim pokładzie – ilość azotanu amonu na pokładzie to siedmiokrotność tej, która wywołała tragiczną eksplozję w Bejrucie w 2020 roku. Obecnie jednostka kieruje się w stronę Malty, lecz jej przyszłość wciąż jest niepewna.

Wszystko wskazuje na to, że statek kieruje się obecnie na Maltę, choć jego podróż wciąż jest pełna niewiadomych. Po opuszczeniu Norwegii, która nakazała oddalenie się statku ze względu na ryzyko związane z ładunkiem, Ruby znalazł się w niełatwej sytuacji. Kolejne kraje odmówiły przyjęcia statku do swoich portów, obawiając się zagrożenia, jakie niesie za sobą przewóz tak dużej ilości azotanu amonu. Litwa jednoznacznie odrzuciła możliwość przyjęcia jednostki, mimo że wstępnie wskazywano na port w Kłajpedzie jako możliwe miejsce schronienia.

Obecnie system AIS (Automatyczny System Identyfikacji) wskazuje Maltę jako nowy cel podróży Ruby. Wcześniej przez tydzień statek wielokrotnie sygnalizował, że ma ograniczoną zdolność manewrowania z powodu problemów technicznych. W odpowiedzi Dania i Szwecja nałożyły dodatkowe wymagania, w tym konieczność obecności pilota na pokładzie.

Problemem są jednak nie tylko kwestie związane z niebezpiecznym ładunkiem. Norweska inspekcja przeprowadzona na pokładzie Ruby wykazała, że jednostka jest uszkodzona – uszkodzony kadłub, ster oraz śruba napędowa mogą mieć wpływ na manewrowanie statkiem. Według doniesień, uszkodzenia te są efektem wejścia na mieliznę podczas opuszczania Rosji.

Wciąż trwają intensywne poszukiwania portu, który zgodzi się przyjąć jednostkę Ruby zarówno do rozładunku, jak i przeprowadzenia napraw. Urzędnicy z maltańskich władz aktywnie angażują się w negocjacje, jednak brak jasnego planu i niebezpieczny ładunek pozostawiają sprawę otwartą.

Przypadek tej jednostki przypomina, jak wielkim wyzwaniem są kwestie bezpieczeństwa morskiego w obliczu tak poważnych zagrożeń, szczególnie gdy na pokładzie znajduje się materiał o tak potężnym potencjale wybuchowym. Wszystko wskazuje na to, że los tego statku będzie kluczowym testem dla europejskich przepisów dotyczących transportu niebezpiecznych ładunków oraz międzynarodowej współpracy w obszarze bezpieczeństwa morskiego.

Źródło: Reuters

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz