Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Marsylia pod obstrzałem ekologów – wycieczkowce na celowniku

W sobotni poranek w porcie Marsylii doszło do zaskakującej blokady, która sparaliżowała ruch statków wycieczkowych i promów na dwie godziny. Akcja była zorganizowana przez grupę ekologów, którzy stanowczo sprzeciwiają się negatywnemu wpływowi wycieczkowców na środowisko.

Marsylia: Ekolodzy blokują port w proteście przeciwko wycieczkowcom

Ostatni protest ekologów w Marsylii miał miejsce przy północnym wejściu do portu Marsylia Fos, jednego z największych portów we Francji. Akcja, która trwała ponad dwie godziny, została zorganizowana przez około 20 aktywistów z organizacji „Stop Croisières” oraz Extinction Rebellion. Używając kajaków i nadmuchiwanych łodzi, demonstranci zablokowali dostęp do portu, skutecznie uniemożliwiając wejście wycieczkowcom. Blokada spowodowała zatrzymanie ruchu statków, zmuszając władze do interwencji lokalnej policji morskiej.

W wyniku akcji co najmniej trzy wycieczkowce, w tym Wonder of the Seas i MSC Orchestra, oraz prom na Korsykę zostały zmuszone do oczekiwania na wejście do portu. Wśród zablokowanych jednostek znajdowały się statki mogące pomieścić nawet sześć tysięcy pasażerów, co podkreśla skalę zakłóceń spowodowanych przez protestujących.

Extinction Rebellion (XR) to międzynarodowy ruch społeczny, który walczy o przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz zanieczyszczeniu środowiska. Organizacja ta, założona w Wielkiej Brytanii w 2018 roku, opiera swoje działania na bezprzemocowych protestach, aby zwrócić uwagę opinii publicznej i rządów na pilną potrzebę walki z kryzysem klimatycznym.

Ekolodzy zaangażowani w inicjatywę „Stop Wycieczkowcom” chcieli zwrócić uwagę na negatywny wpływ gigantycznych wycieczkowców, które stanowią poważne zagrożenie zarówno dla zdrowia publicznego, jak i morskiej bioróżnorodności. Ich działania miały na celu podkreślenie, że statki te przyczyniają się do znacznego zanieczyszczenia powietrza oraz wód przybrzeżnych.

Blokady tego typu są w Marsylii rzadkością, choć port ten jest jednym z największych we Francji i odgrywa kluczową rolę w obsłudze ruchu wycieczkowców. W 2022 roku przez port przewinęło się 1,5 miliona pasażerów, a w 2023 liczba ta wzrosła do 2,5 miliona.

Akcja aktywistów jest wyrazem narastającej w Europie krytyki wobec gigantycznych wycieczkowców, które – choć generują znaczne dochody dla miast portowych – są coraz częściej postrzegane jako zagrożenie dla środowiska i zdrowia publicznego. Organizatorzy protestu podkreślają, że statki te, nazywane „pływającymi miastami”, emitują duże ilości zanieczyszczeń, które negatywnie wpływają zarówno na jakość powietrza, jak i stan mórz.

Według badań przeprowadzonych przez AtmoSud, organizację monitorującą jakość powietrza, za 39% emisji tlenków azotu w Marsylii odpowiada ruch morski. Jest to tylko nieznacznie mniej niż ruch drogowy, który generuje 45% tych emisji. Tak wysokie poziomy zanieczyszczeń są szczególnie niepokojące w kontekście coraz częściej pojawiających się głosów w Europie, które domagają się ograniczenia wpływu tej gałęzi turystyki na środowisko.

Warto dodać, że marsylski port nie jest odosobnionym przypadkiem, jeśli chodzi o rosnący sprzeciw wobec wycieczkowców. Podobne głosy można usłyszeć także w Wenecji, Barcelonie czy na Majorce, gdzie ruch wycieczkowców coraz częściej bywa ograniczany w trosce o lokalne społeczności i przyrodę.

Źródło: Reuters

https://portalstoczniowy.pl/category/turystyka-morska/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM