US Navy jest coraz bliżej zrealizowania scenariusza wprowadzenia samolotów bezzałogowych (UAV, Unmanned Aerial Vehicles) na pokłady startowe lotniskowców.
Przedstawiciele Biura Programu Pokładowego Lotnictwa Bezzałogowego (PMA-268, Unmanned Carrier Aviation Program Office) ogłosili 16 października, że lotniskowiec atomowy USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) stanie się pierwszym okrętem tej klasy w US Navy wyposażonym w Centrum Kierowania Bezzałogowcami Powietrznymi (UAWC, Unmanned Aviation Warfare Center).
Eisenhower, druga jednostka typu Nimitz, zwany potocznie „Ike”, jako pierwszy otrzyma pomieszczenie UAWC w trakcie planowego przeglądu w Norfolk Naval Shipyard w Portsmouth w stanie Wirginia. W kolejnej fazie programu zostanie ono wyposażone w urządzenia i systemy niezbędne do nadzorowania działania samolotów MQ-25A Stingray. Będą one pierwszymi w pełni operacyjnymi bezzałogowymi maszynami pokładowymi służącymi do tankowania innych aparatów latających w powietrzu. Idea ich wykorzystania ma na celu odciążenie i odsunięcie od zadań pomocniczych samolotów wielozadaniowych Boeing F/A-18 Super Hornet, które obecnie około 30% czasu misji spędzają na przekazywaniu paliwa w locie.
Po pełnym skompletowaniu, UAWC stanie się centrum operacyjnym lotów MQ-25A. Będą nimi sterowali operatorzy przy konsolach MD-5 wyposażonych w wyświetlacze, jednostki obliczeniowe i systemy łączności. System zobrazowania, obejmujący między innymi ścienne wyświetlacze wielkoformatowe, z wieloma kanałami video i łączami danych, zapewni świadomość sytuacyjną pokładu nawigacyjnego i otaczających go obszarów. System łączności i kierowania C2 działający na ultrawysokiej częstotliwości pozwoli na łączność pomiędzy MD-5 a MQ-25A.
Natomiast już 30 sierpnia bieżącego roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił, że zwycięzcą przetargu na dostawcę dronów tankujących MQ-25A został Boeing Company. Zawarto wówczas kontrakt na projekt wersji docelowej, dalszy jego rozwój oraz weryfikację i certyfikację wstępnej serii produkcyjnej czterech maszyn. Umowa ma być zrealizowana do 2024 roku. Całość kosztowała 805,3 milionów dolarów. Do tej pory koncern wyprodukował demonstrator technologiczny Stingray`a do testów naziemnych, w tym kołowania i napędu. Finalnie US Navy planuje zakupić 72 maszyny za około 9,5 miliarda dolarów. Do służby operacyjnej Stingray`e wejdą w połowie lat 20.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.