Mer Mariupola: Zniszczono 90 proc. miejskiej infrastruktury, w odbudowie wzorem będzie Warszawa

Władze Mariupola szacują, że wojska rosyjskie zniszczyły 90 proc. miejskiej infrastruktury, a straty sięgają 14,5 mld USD. Pomimo trwającej okupacji, miasto planuje odbudowę, wzorując się na odrodzonej po zniszczeniach II wojny światowej Warszawie, poinformował mer Mariupola Wadym Bojczenko w rozmowie z Business Insider Polska.
W piątek w Warszawie przedstawiciele Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) i mer Mariupola podpisali porozumienie, w którym bank zobowiązał się do opracowania dla miasta oceny szkód i potrzeb finansowych związanych z odbudową. Raport będzie podstawą do sporządzenia strategii odrodzenia Mariupola, która ma przyciągnąć potencjalnych inwestorów i darczyńców do odbudowy miasta po jego całkowitym wyzwoleniu, podał portal.
Wzorujemy się na Warszawie, która przecież została zniszczona w czasie II wojny światowej i się odrodziła. Dziś jest to potężna stolica europejska i my chcemy iść tą samą drogą. Dlatego tu przyjechaliśmy, by zdobyć wiedzę, która już jest dostępna w Warszawie. I dlatego współpracujemy z EBOR-em, bo chcemy korzystać też z międzynarodowych doświadczeń. – powiedział Bojczenko w rozmowie z Business Insiderem.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/chinskie-okrety-podwodne-o-napedzie-jadrowym-wyposazone-w-nowe-pociski-balistyczne/
Nad planem rekonstrukcji Mariupola Ukraińcy pracują już teraz wspólnie m.in. z amerykańskimi architektami z rządowej agencji USAID, z metalurgiczną grupą Metinvest, która jest właścicielem Azowstalu, a także z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR).
Metinvest już jest chętny do tego, by pozostać w tym miejscu i wznowić produkcję. Tworzymy teraz plan działania. Jeśli wrócimy tam wiosną lub latem przyszłego roku, to będziemy już wiedzieć, co powinniśmy zrobić, ile sprzętu potrzebujemy, ile osób i o jakich kwalifikacjach, by odbudować miasto. Spodziewam się, że zajmie nam to maksymalnie 15 lat. To będzie inne miasto, w ukraińskim Mariupolu będziemy budować nowoczesny europejski świat.
Wadym Bojczenko, mer Mariupola
Nie wykluczył też udziału w procesie odbudowy polskich firm.
Według Bojczenki, władze miasta będą rozmawiać o tym, jak zaangażować firmy z Polski, żeby pomogły nam się rozwijać i zbudować duże, silne i piękne miasto.
Bojczenko sądzi, że nie będzie problemu ze zgromadzeniem funduszy na odbudowę miasta.
Uważam, że nie będzie z tym żadnego problemu. Bo zwycięstwo Ukrainy, odbudowa Mariupola i odbudowa kraju będą zwycięstwem także całego cywilizowanego świata. Słyszeliśmy z ust przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, że obowiązkiem UE jest pomoc w odrodzeniu Mariupola. I tak będzie.
Wadym Bojczenko, mer Mariupola
Podkreślił, że ponad 200 tys. miejscowych, którzy uciekli w różne rejony kraju, czekają na wyzwolenie i powrót.
Już dzisiaj się do tego przygotowujemy i planujemy, jak powinno wyglądać to miejsce za rok, za pięć, 10 i 15 lat.
Wadym Bojczenko, mer Mariupola
Źródło: ISBnews

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











