Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

1 czerwca br. fińska stocznia Meyer Turku poinformowała, że zwodowała częściowo wyposażony kadłub kolejnego statku dla TUI Cruises. Teraz rozpocznie się ostatni etap jego budowy.
Fińska spółka stoczniowa podała w komunikacie, że dostawę gotowego statku przewidziano na początek przyszłego roku. „Harmonogram budowy statku pokazuje, w jaki sposób stocznia w Turku zwiększyła wolumen produkcji, aby sprostać rosnącym wymaganiom”, Meyer Turku napisała w komunikacie. Kontrakt na budowę statku Mein Schiff 2 podpisano w lipcu 2015 r.
Jednostka mierzy 315 m długości i 36 m szerokości. Wycieczkowiec będzie zabierał na pokład 3 132 pasażerów. Na jego pokładzie zaplanowano 1 437 pokoje dla gości. Sam personel okrętowy będzie liczyła pond tysiąc osób.
Miesiąc temu stocznia dostarczyła firmie TUI Cruises gotowy statek Mein Schiff 1, a w październiku u.b.r Mein Schiff 6.
Meyer Turku w 2017 r. odnotowała 32 mln euro zysku netto przy 807,7 mln euro przychodu. Obecnie stocznia realizuje szeroko zakrojony program inwestycji w rozbudowę i modernizację infrastruktury przemysłowej o wartości 200 mln euro.
Podpis: tz

W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.